Hopp til hovedinnholdet

Kan jeg gå ned 20 kg på 2 måneder?

Jente 14 år
 

Spørsmål

Var 62.1 kg natt te lørdag 28.07 61.1natt te søndag 29.7 og 60.6 natt te mandag 30.07 Er det mulig at eg kan veie 40 kg om natten om 2 måneder? Er veldig lubben og stoler ikke på helsesøstre på eller helsepersonell eller fastlegen for eg har flere dårlige opplevelser med de så. Pleier å skjære vekk en kvart te ein halv del av poteten når eg skrelle ann planen er å ikkje spise på skolen

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei, og takk for at du skriver til ung.no!
 

Jeg må først si at det kan være helseskadelig for deg å begynne å slanke deg uten kyndig veiledning i din alder. For å holde kroppen sunn og frisk må man spise 4-5 måltider om dagen med sunn og variert kost, og være i aktivitet flere dager i uken. Det er viktig at kroppen får næring som er i samsvar med hvor aktiv du er. Jo mer du trener jo mer må du spise. Når man er i puberteten er det ekstra viktig at man ikke mister for mye vekt. Kroppen skal vokse og utvikle seg og alt dette trenger man energi for å gjøre.

Slanking går alltid ut på å øke aktivitetsnivået og å redusere kaloriinntaket. Det handler om å endre på vaner og planlegge kostholdet og aktivitetsnivået. Alle kan i utgangspunktet gjøre det, selv om det kan være vanskelig å endre på dårlige vaner som du har hatt i mange år.

Det er ikke noe poeng å veie seg ofte. Vekten endrer seg ut fra hva du spiser og drikker, og det er ikke uvanlig å veie 2 kg forskjellig om man veier seg om morgenen og om kvelden. Vekten variere også utfra hva man spiser, er det mye salt i mate binder det væske i kroppen, og man vil dermed veie mer uten at det betyr at man har blitt tykkere. I tillegg varierer vekten gjennom menstruasjonssyklusen, da handler det også om væske i kroppen. 

Du er 14 år, og da er kroppen i stor endring. Man blir høyere, man får former som bryster, bredere hofter og rundere mage og rompe. Dette fører også med seg at man blir tyngre, noe som er helt normalt og ikke tegn på at man blir tjukk. 

Å ikke spise er skadelig. Når man spiser for lite, får man også mangel på mange viktig næringsstoffer. Kroppen har da veldig lite å gå på og saktner forbrenningen. Den går i det vi ofte kaller for sparebluss.  Dersom kroppen fortsatt ikke får nok energi vil den i tillegg begynne å bruke muskulatur og annet vev for å skape energi, og kun prioritere livsviktige organer som hjerte og lunger. Dette betyr at kroppen brytes ned. Man blir deprimert, ukonsentrert, sliten, man fryser lett og hud hår og negler blir dårligere, 

Her er en liste med forskjellige sunne råd som kan hjelpe deg:

  1. Tren regelmessig fettforbrennende trening. Det vil si trening der du blir svett og sliten, og som gjerne varer i timesvis. Det kan være jogging, sykling, svømming, padling, langrenn, rollerblades, fjellturer, aerobic, dansing etc. Start gjerne forsiktig. Det kan være nok med 15 minutter til å begynne med. Deretter øker du både treningslengden, hyppigheten på treningsøktene og intensiteten gradvis.
  2. Spis regelmessig 4 - 5 ganger om dagen. Du skal ikke sulte deg! La det være mindre måltider og reduser kaloriinntaket blant annet ved å spise mer grønnsaker enn poteter/ris/pasta og fjærfe, kjøtt og fisk. Forsøk å spise mer fisk og fjærfe enn kjøtt, slik at du ikke blir for tung i kroppen når du skal trene senere på dagen. Spis frukt og grønnsaker til mellommåltider.
  3. Drikk alltid et glass vann før hovedmåltidene. Det fyller opp magen og gjør at du får en tidligere metthetsfølelse.
  4. Reduser saltinnholdet i maten. Unngå ferdigmat, snacks og poseprodukter som ofte inneholder mye salt.
  5. Kutt ut sukker og sukkerholdige matvarer, samt annet snop/snacks.

I tillegg til disse rådene vil jeg oppfordre deg til å snakke med helsesøster på skolen din. Om du har hatt dårlig erfaring tidligere, kan det hende du vil få en bedre opplevelse denne gangen. 

Helsesøster har høyde- og vektkurven din som du har fulgt siden du var født. Da kan du få informasjon om hva som er normalt og eventuelt trygge råd om hva du kan gjøre om du trenger å gå opp eller ned i vekt, uten at det går utover din helse. 

Jeg håper dette var til hjelp for deg :-)

Lykke til!

Vennlig hilsen Helsesøster, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Få hjelp om du strever med vekten

Baderomsvekt (colourbox.com)

Ikke gå alene med din bekymring for vekten. Få hjelp hos helsesykepleier eller fastlege.

Les mer

Selvhjelpsøvelser på veien mot å bli frisk av spiseforstyrrelse

Jente som veier seg selv (www.colourbox.com)

Øvelsene kan hjelpe deg med motivasjon til å ta imot hjelp for spiseforstyrrelsen. Det er viktig med hjelp for å bli bra. For å bli frisk av en spiseforstyrrelse, er regelmessige måltider helt avgjørende.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn