Hopp til hovedinnholdet

Ønsker å gå ned i vekt, har dere noen tips?

Jente 14 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg er en jente på 14 år som har lyst til å gå litt ned i vekt og få et bedre kosthold. Jeg har allerede begynt litt å trene, og jeg lurte på om dere kunne gi meg litt tips. Jeg er rundt 165 cm og veier 60-65 kg. Jeg er ikke så fornøyd med utseende, så jeg har lyst til å gjøre noe med dette, men jeg har ikke tenkt til å gå ned for mye.

Besvart 15.01.2019 11:35
 

Svar
Hei jente 14 år!
 
Et sunt kosthold og trening er viktig for god helse. Men er du sikker på at du trenger å gå ned i vekt? Som ungdom er du enten i starten, eller kommet godt i gang, med puberteten. I puberteten forandrer kroppen seg av naturlige årsaker, og for noen kan dette føles uvant og skummelt. Med mindre man har en alvorlig overvekt så fraråder vi slanking i ungdomsårene, dette fordi kroppen trenger å få tilført nok og riktig næring for å vokse og utvikle seg slik den skal. Har du tenkt på at både skjelettet, musklene dine og hjernen utvikler seg mye i den alderen du nå er i?
 
For mange kan det være vanskelige og ubehagelige følelser knyttet til kropp og vekt, spesielt i ungdomsårene. Har du pratet med noen om hvordan du føler det? Ofte kan det hjelpe å snakke med et familiemedlem, en venn eller helsesøster på skolen. Hvis du ikke har snakket med noen om dette, vil jeg råde deg til å gjøre nettopp det.
 
Det er flott at du trener, det er veldig bra for helsa di. Men det kan være skummelt å begynne å gå ned i vekt, når du i utgangspunktet ikke er overvektig. Visste du at for en 20-åring er det helt normalt å veie 60-65 kg? Man skal altså gå opp i vekt i ungdomsårene, og fra man er 13/14 og til man er 20, vil de fleste legge på seg en del. For din del kan det altså være nok å bare unngå å gå videre opp i vekt. Det kan du unngå gjennom å være fysisk aktiv flere dager i uka, og ved å spise normale porsjonsstørrelser, og unngå godteri på hverdager.
 
Dette er våre generelle anbefalinger for et sunt kosthold:
  • Spis 4-6 måltider hver dag, inkludert mellommåltider. Vi anbefaler å spise hver 3.-4. time for å opprettholde en god sult- og metthetsregulering, konsentrasjon og energi til å fungere i hverdagen.
  • Bruk mest mulig grove og fiberrike kornprodukter, både når du spiser brød, knekkebrød og frokostblanding.
  • Spis to frukt og tre porsjoner grønnsaker hver dag, ha gjerne frukt og grønnsaker som mellommåltid.
  • Nøtter inneholder sunne fettsyrer, og en liten neve egner seg godt som et mellommåltid.
  • Velg magre meieriprodukter: Ekstra lettmelk, kesam, cottage cheese, smøreost og lettost. 
  • Velg magre kjøttprodukter: Karbonadedeig, kylling og svin er magert. Bruk mest mulig rene kjøttprodukter.
  • Begrens mengden smør, bruk heller margarin og oljer, men pass på mengdene!
  • Ha fisk til middag to dager i uka, og bruk også fisk som pålegg. Pass på at du får i deg både den fete og den hvite fisken.
  • Ha minst 1/3 av middagstallerkenen med grønnsaker.
  • Drikk vann som tørstedrikk. 
  • Unngå godteri, brus og kaker på hverdager, og begrens inntaket i helgene til en utvalgt mengde som du kan spise med god samvittighet.
  • Bruk noe belgfrukter i matlagingen, dette er bønner, erter og linser.
 
Se om det er noe du kan bli flinkere til på denne lista, uten å tenke vektnedgang. Snakk gjerne med noen voksne om du synes dette er vanskelig, og bruk vår guide til hvordan man skal få et sunnere kosthold.
 
Du skriver ikke noe om hva du trener, så jeg kan tipse deg om at å trene styrke vil øke forbrenningen, og man bytter gjerne ut noe fett med muskler. Det er kanskje alt som skal til for at du føler deg litt bedre? Da må man trene med ganske tung belastning, slik at man bare klarer 4-6 repetisjoner før man må ta en pause. Det er da man får fremgang på treningen. Intervalltrening og ski er også kjempebra trening!

 

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

Tips til å spise riktig

Venner som spiser sammen (colourbox.com)

Med forskjellige råd i media kan der være vanskelig å vite hva man skal spise for å være sunn. Se her hva Helsedirektoratet anbefaler.

Les mer

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer

Lurer du på hva det er vanlig å veie?

Vekt

For tykk, for tynn eller rett og slett passe - hva er normalt? Det kan være vanskelig å vite. Dersom du ønsker en vurdering av vekta di anbefaler vi at du snakker med fagpersonell som lege, helsesykepleier eller ernæringsfysiolog.

Les mer

Positivt selvbilde og kroppsbilde er #goals

Bildet er lånt fra www.colorbox.com

Om målet ditt er et positivt syn på deg selv og din kropp, kan Instagram og Snapchat være forstyrrende.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn