Hopp til hovedinnholdet

Jeg har gått ned 10 kg mot min vilje... Hvordan legge på meg?

Jente 20 år
 

Spørsmål

Hei, jeg er ei jente på 20 år som sliter med og spise, og har sliti mye de siste 5-6 mnd med å Ikke gå opp i vekt at jeg har gått ned 10 kg på et halvt år, og størst problemet mitt er at jeg da har blitt veldig tynn noe jeg ikke vil være og fått mye mindre pupper, og de har blitt så små at jeg syntes rett og slett de har blitt så stygge og ekle fordi de har mistet formen og fyldigheten sin. Og jeg trenger tips og råd til hvordan jeg skal øke matlysten Og spise mer for og kunne legge på meg over hele kroppen, for jeg hater og se på meg selv og se at jeg har gjort dette mot kroppen min og ikke sett sett det, jeg har vært ekstremt dårlig på og spise ordentlig hverdag at jeg har gått ned i stede for opp, og jeg ville alltid bare opp i vekt, men så endte det opp med at jeg spiste mindre og mindre og til slutt gikk fra 60-52 kg. Jeg trenger tips og råd

Besvart 01.08.2019 19:36
 

Svar
Hei, og takk for at du skriver til ung.no!
 

Huff, det høres ikke greit ut å jobbe så hardt med å ikke gå opp i vekt at du faktisk går ned 10 kg på et halvt år. Jeg forstår at du har dårlig matlyst og sliter med å spise, men jeg skal gi deg noen råd for å gå opp i vekt. Etterhvert som du får i deg nok næring, skal du se at matlysten også kommer tilbake sakte men sikkert. 

For å gå opp i vekt må man spise mer enn man forbrenner og da er det lurt å vite litt om hvilke matvarer som gir mye energi. Om du skal legge på deg så må du ikke legge til deg uvaner, men endre kosten på en sunn måte. Når du nådd din normalvekt, er det ikke sikkert at du fremdeles sliter med å legge på deg, og da kan du ha gitt deg et nytt problem om du har lagt til deg uvaner for å gå opp i vekt.

Analyser matvanene dine og legg en plan for hva du skal spise og når du skal spise. Det er viktig å la maten få prioritet i hverdagen. Viktigs av alt: Spis minimum 6 - 7 måltider om dagen (dette er inkludert små mellommåltider) for å øke kaloriinntaket. Du skal ha et energioverskudd på minst 500 kalorier i forhold til aktiviteten du driver.

Matvarer med mye fett vil gi mer energi (kalorier), enn matvarer med mye karbohydrater. Gode eksempler er myk margarin, mandler, nøtter, oliven, avokado, olje, majones og majonessalater. Bruk rapsolje i yoghurten, ta en pose nøtter med deg på jobb eller skole.

Legg deg gjerne ned i 20 til 30 minutter (ikke mer) etter middag og slapp av slik at kroppen sparer litt energi.

Gjør dette hele tiden, gjerne hver dag og ikke bare av og til. Hvis du klikker deg inn her, kan du få noen flere tips til hvordan man kan gå opp i vekt på en sunn måte.

Lykke til!

Vennlig hilsen Helsesykepleier, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn