Hopp til hovedinnholdet

Jeg har levd på rundt 1000 kcal, hvordan øke matinntaket uten å gå opp?

Jente 14 år
 

Spørsmål

Hei Jeg rr da en jente som hadde veldig kyst til å bli tynnere. Keg veide opprinnelig 63 kilo og er 1.65 høy. Jeg begynte å slanke med i for to måneder siden, hvor jeg bare levde på rundt 1000 kcal. For to uker siden så reise vi til Spania, og der spiste vi sååå mye. Vi var der i to uker, og hadde buffet 10 av dagene. Så det ble mye mat kan man si. Da jeg kom hjem, turte jeg ikke å gå på vekten, for jeg var redd for at jeg skulle komme hjem å veie 65 kilo..så da jeg kom hjem begynte jeg å leve på 1000 kcal starts. I går så var jeg på vekta, og da veide jeg 58 kilo. Jeg vil veldig gjerne ned til 55 før jeg gir meg. Men en annen til er at på en bmi, så står det at å være 1.65 og veie 54, er undervektig. Men det kan det umulig være for jeg synes jeg selv er tykk. Men jeg skal bare leve på 1000 kcal ut denne måneden, så hvordan kan jeg øke matinntaket på enn sakte måte uten at jeg legger på meg? Jeg skal nemlig til Aruba i oktober..og vil ikke legge på meg der. Vil kunne leve normalt

Besvart 12.08.2019 12:02
 

Svar
Hei

Takk for at du skriver til oss!

Selvom man kan føle seg tykk, så trenger man ikke å være det. Slik er det for mange. Til og med de som har alvorlige spiseforstyrrelser kan føle seg tykke. Det har med følelser å gjøre, og følelser trenger ikke alltid å stemme med fakta.

Å spise rundt 1000 kval om dagen er altfor lite, og det vil gjøre at du føler deg slapp, trøtt og kan få problemer med å konsentrere deg. Derfor er jeg glad for å lese at du tenker å begynne og spise mer, og jeg vil oppfordre deg til å starte med det med en gang.

Spis faste, regelmessige måltider til samme tid; frokost, lunsj, middag og kveldsmat. I tillegg trenger kroppen 1-2 mellommåltider hver dag. Spis deg passe mett til hvert måltid, ikke for lite eller for mye. 

Kroppen vil holde forbrenningen oppe og fungere mer effektiv når du spiser faste, regelmessige måltider gjennom dagen. Da blir du mer opplagt, får mer overskudd og bedre konsentrasjon - og det er viktig når man skal fungere som en ungdom med skolearbeid, fritidsaktiviteter og venner. 

Nederst i denne artikkelen står det hva du bør velge av mat.

BMI tar ikke høyde for hvordan personen er utviklet når det gjelder benbygging, treningsnivå og hvor man er i puberteten. Derfor er det misvisende å se på BMI som et fasitsvar for over- og undervekt. Du kan heller gå innom helsesykepleier på skolen å se hvordan du utvikler deg nå i forhold til tidligere. Helsesykepleier har tidligere målinger og kan vise deg sammenhengen.

Lykke til!

Vennlig hilsen helsesykepleier

 
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Vær stolt av den kroppen du har!

Jente med skateboard (Colourbox)

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år utvikles kroppen fra barn til voksen, og det er normalt å føle på usikkerhet og sammenligne seg med andre.

Les mer

Lurer du på hva det er vanlig å veie?

Vekt

For tykk, for tynn eller rett og slett passe - hva er normalt? Det kan være vanskelig å vite. Dersom du ønsker en vurdering av vekta di anbefaler vi at du snakker med fagpersonell som lege, helsesykepleier eller ernæringsfysiolog.

Les mer

Tips til å spise riktig

Venner som spiser sammen (colourbox.com)

Med forskjellige råd i media kan der være vanskelig å vite hva man skal spise for å være sunn. Se her hva Helsedirektoratet anbefaler.

Les mer

Dette kan du snakke med en helsesykepleier om

Helsesykepleier

Helsesykepleiere kan svare på spørsmål om kropp og helse, pubertet, sex- og samliv, problemer med venner eller familie, vanskelige tanker og følelser, bekymringer, livvstilsproblemer og annet.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn