Hopp til hovedinnholdet

Jeg trenger virkelig hjelp! Jeg er en jente på 14 år, 174 cm høy og veier 110 kilo.Jeg vil starte et nytt og sunnere liv, akkurat nå

Jente 14 år
 

Spørsmål
Jeg trenger virkelig hjelp! Jeg er en jente på 14 år, 174 cm høy og veier 110 kilo. Jeg prøver å gå ned i vekt ved å trene masse, og spise sunt, men det går bare ikke. Plutselig går jeg ned et par-tre kilo og da tenker jeg, dette var jo ikke så vanskelig, åsså er jeg i utgangspunktet igjen! Kan du veråsnill og hjelpe meg? Jeg vil ikke være overvektig og fet resten av livet mitt. Jeg vil starte et nytt og sunnere liv, akkurat nå! Svar meg!
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei jente 14 år. Det er flott at du vil starte et sunnere liv. Det er mye du kan gjøre selv. Men det er også lurt å snakke med foreldrene dine om dette. Det er jo dem som lager middag og handler inn maten. Kanskje du kan å være med å bestemme hva som skal hendles inn, slik at du kan plukke ut sunne produkter. Det er viktig å tenke langsiktig når du skal forandre livsstil. Ta små skritt av gangen, slik at du unngår å komme tilbake dit du var før. Start med å gjøre små endringer, kutt ned på; godteri, potetchips og brus. Litt kos lørdag kan du unne seg, men det finne også sunne alternativer til snop. Grønsaker med dip er kjempegodt. Det som er viktig for å holde forbrenningen oppe, er å spise regelmessige og sunne måltider. I tillegg er det vitig med trening. Du skriver ingenting om trening, så om du ikke trener,så start med å gå turer, minst 1/2 time hver dag. Spinning/sykling/svømming er også fin trening. Finn det som passe for deg.Tren gjerne sammen med en veninne. ' Råd om kosthold fra er næringsrådet: Nøkkelråd for mat og mosjon ;Kostholdsrådene passer for alle friske mennesker, uansett kjønn og alder. Rådene er basert på hva forskerne i dag vet om sammenhengen mellom kosthold, mosjon og helse. Å ha et sunt kosthold og en livsstil som er aktiv nok til å gi helsegevinst, er ikke så vanskelig som mange tror. Du trenger verken å følge strenge dietter eller harde treningsprogrammer. Det viktigste er hva du gjør i det daglige. Kostholdsrådene bygger på de norske næringsstoffanbefalingene. Nøkkelråd for kostholdet: spis minst tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt daglig. velg kokte eller bakte poteter fremfor chips og pommes frites spis grove korn- og brødvarer spis mer fisk – både som pålegg og middag velg magre kjøtt- og meieriprodukter velg myk vegetabilsk margarin eller olje framfor hard margarin eller smør kutt ned på inntaket av sukker, særlig i form av brus og godteri vær varsom med salt vann er den beste tørstedrikk Lever du etter disse kostrådene vil du dekke kroppens behov for vitaminer, mineraler og andre viktige næringsstoffer. Du kan evt. lese mer på: www.shdir.no/ernaering/kostholdsrad/ Vennlig hilsen helsesøster
Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn


Quiz: Hva vet du om alkohol?

Hva måles i promille?