Hopp til hovedinnholdet

Gutt 20 år klarer ikke gå opp i vekt, selv om jeg spiser mye!

Gutt 20 år
 

Spørsmål

Hei, er gutt på 20, 1,75, 68kg har trent siden jeg var 12 år for og bli stor, spiser opp til 3-4000,- kalorier om dagen. men problemet mitt er at jeg går ikke opp i vekt selv om jeg spiser mat, jeg har også vanskeligheter med og få i meg mat da jeg ikke er noe spessielt glad i å spise, noen tips til hvordan jeg kan gå opp i vekt??! Er d noe piller jeg må ta eller må jeg rett og slett bare spise?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei!

Takk for ditt spørsmål til ung.no!

Jeg skjønner at det oppleves frustrerende for deg når du har fokusert på dette så lenge. For noen er det vanskeligere å legge på seg enn for andre, og det skyldes gjerne genetikk. Noen har rett og slett veldig høy forbrenning, og da blir det vanskelig å få i seg så mye mat som kroppen trenger for å lagre fett og muskler.

Det finnes dessverre ingen pille du kan ta, det handler kun om hva du putter i deg. Mengden har selvfølgelig mye å si, men hva du spiser er også av betydning. Jeg vil tro at det å øke matinntaket er noe du har prøvd, jeg tenker derfor det kan være smart å prøve å spise mer energitett i tillegg. Energitett betyr at du spiser mat som inneholder mye energi (kalorier) på liten mengde mat. Dette er typisk mat med fett i, og det er viktig å velge det sunne fettet.

Her er mine beste råd for å øke vekten:

  • Bruk et tykt lag myk margarin på brødet
  • Bruk mye pålegg, helst kaloririke: majones, rekesalat, italiensk salat o.l, remulade, peanøttsmør, makrell i tomat. Eller proteinrike: leverpostei, ost, kjøttpålegg, fiskepålegg, egg.
  • Bruk lettmelk eller helmelk som drikke til måltidene
  • Rør inn 1-2 ss raps-/olivenolje i yoghurt og havregrøt
  • Lag supper og sauser med ekstra smør/margarin, matolje eller fløte
  • Ha raps-/olivenolje på salaten
  • Ha raps-/olivenolje i smoothie
  • Bruk ofte fet fisk (laks, makrell, ørret, kveite) i stedet for mager fisk (torsk, sei)
  • Ikke la det gå mer enn 3 timer mellom hvert måltid
  • Spis kveldsmat hver dag
  • Unngå å bruke lettprodukter
  • Nøtter er veldig kaloririke, og kan spises som et mellommåltid eller på slutten av et måltid. Spis gjerne 2 never nøtter (mandler, valnøtter) flere ganger om dagen

Matolje kan tilføres i overraskende mye mat. Velg rapsolje eller olivenolje, da disse har det sunneste fettet.

Du skriver at du ikke er spesielt glad i å spise, og da kan disse rådene være til hjelp. Hvis man spiser energitett så trenger man nemlig ikke å spise like store mengder mat, man får i seg masse kalorier allikevel. Men jeg vil råde deg til å prøve å spise hver 3.-4. time.

Mange opplever at det blir lettere å legge på seg når man blir litt eldre, og for en del skjer 'vendepunktet' i 20-årene, så du får smøre deg med litt tålmodighet også.

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Eg har ei lav vekt- kva skal eg gjøre?

Veier seg på badevekt (colourbox.com)

Nokon synast dei er veldig tynne, og vil gå opp i vekt. At ein er veldig tynn kan til dømes skuldast genar, at ein et for lite i forhald til eins energiforbruk eller være ein konsekvens av sjukdom. Vektauke kan være vanskeleg, og kan ta tid.

Les mer

Hva påvirker matlysten?

Brødskive (ung.no)

Det er ikke uvanlig at matlysten er dårlig i perioder. Mange faktorer i livet ditt kan påvirke om du har god eller dårlig matlyst, og for å gjøre noe med det, kan det være lurt å vite litt om disse faktorene og finne ut om de påvirker DIN matlyst.

Les mer

Vær stolt av den kroppen du har!

Jente med skateboard (Colourbox)

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år utvikles kroppen fra barn til voksen, og det er normalt å føle på usikkerhet og sammenligne seg med andre.

Les mer

Når kommer resultatene av treningen?

Jente tøyer ut etter trening (colourbox.com)

Mange lurer på hvor raskt man kan se resultater og oppleve effekt av trening. Det er ikke noe fasitsvar på dette og det avhenger blant annet av gener, hva man trener og kosthold.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Mat og kosthold
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om mat og kosthold