Hopp til hovedinnholdet

Ønsker tips til å gjøre vektnedgangen lettere!

Jente 17 år
 

Spørsmål

Hei. Jeg er 160cm, og veier nå 85 kg. Jeg vet det er veldig mye. Og ifølge BMI, så ligger jeg på rød sone.. altså fare for liv og helse. Jeg vil helst gå ned 15 kg i vekt.. men det er vanskelig. I 2016 veide jeg 60kg og var like høy. (Altså normal). Men i 2017 sluttet jeg å trene jevnlig fotball. Og plagdes psykisk i en periode. Som etterfulgte med en kropp som var 15 kg tyngre og en hud full av strekkmerker. Men noe som også er viktig å huske på, er at jeg alltid har hatt en kraftig kroppsbygning. Og jeg har mye store muskler i lår og rumpe og legger. I tillegg har jeg fått større hofter i 2018 spesielt.. Men også mye fett også da.. hater det faktisk. Problemet er at jeg føler meg ikke feit. Men jeg ser det på bildene... og jeg bynner å grine når jeg ser meg i 2016. Vet det er smart å gå rolig ned i vekt på en sunn måte. Men jeg vil gjerne ha noen tips for hva jeg kan gjøre som gjør ting lettere. Hilsen en overveltig tigerstripet kvinnekropp (som trur hun kan ha diabetes:( )

Besvart 20.06.2018 13:00
 

Svar
Hei!

Takk for at du kontakter ung.no!

Det er fint å høre at du ønsker å ta tak når det har sklidd ut med vekt og kosthold over en periode. Ettersom du er 17 år, og kroppen din fortsatt er under utvikling, er det viktig at du følges opp av helsepersonell på dette området. Jeg vil derfor råde deg til å ta kontakt med enten fastlegen din eller helsesøster på skolen. 

Visste du at det finnes tilbud til ungdom som sliter med vekten i mange kommuner? Dette heter Frisklivssentral, og om det tilbudet finnes i din kommune, så kan du snakke med helsesøster eller fastlegen om det.

Å gå ned i vekt og bli der er veldig vanskelig, og derfor er det lurt å få litt hjelp og veiledning. Ettersom du også er bekymret for om du har diabetes, er det ekstra viktig at du kontakter enten helsesøster eller fastlege.

Jeg legger ved noen artikler som vil være nyttig for deg å bruke underveis.

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Slik får du motivasjon til å trene

Knyter skolissene (colourbox.com)

Har du lyst til å trene, men mangler motivasjonen til å komme i gang? Ta en kikk på denne artikkelen og se hvordan du kan få motivasjon.

Les mer

Styrketrening du kan gjøre hjemme

Hjemmetrening (ung.no)

Å trene styrke har mange positive effekter. Økt muskelstyrke strammer opp, og gjør oss i stand til å takle mange av hverdagens oppgaver bedre. Det kan også være med på å forebygge skader, både innen idrett og ellers.

Les mer

Hvordan få til smarte endringer i kostholdet?

Små endringer i kostholdet kan gi stor effekt (colourbox.com)

Hva og hvordan du spiser er et resultat av vaner du har opparbeidet deg gjennom hele livet. Det kan være vanskelig å endre en vane, men denne metoden kan gjøre det både moro og enkelt!

Les mer

Få hjelp om du strever med vekten

Baderomsvekt (colourbox.com)

Ikke gå alene med din bekymring for vekten. Få hjelp hos helsesykepleier eller fastlege.

Les mer

Slik blir du kvitt søtsuget

Jente holder en finger foran munnen og hysjer, mens hun holder godteriskum i den andre hånden. Det står en skål med mer godteri foran henne.

Har du ofte lyst på noe søtt? Får du mer lyst på noe søtt utover dagen? Vi gir deg tips til hvordan du kan kvitte deg med søtsuget.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Tykk & tynn
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om tykk & tynn