Hopp til hovedinnholdet

Jeg er lei meg, har lav selvfølelse og føler meg dum. 

Jente 16 år
 

Spørsmål

Hei! I den siste tiden har jeg ikke hatt det så bra.. Jeg vet ikke hva som skjer med meg, og vet ikke hvem jeg er lenger. jeg er alltid lei meg, har lav selvfølelse, føler meg dum rett og slett. Jeg gjør det samme hver dag, står opp, skolen, hjem, sitte på pcen til jeg legger meg, før jeg gråter meg i søvn. Det skjer ikke så mye i helgene heller. Jeg har 3 venninner, men de har jo et liv de å, så jeg kan jo ikke finne på noe med de HVER helg heller.. Jeg er veldig sjenert, det har jeg alltid vært. Jeg har ikke lyst til å være sjenert i det hele tatt, men det er som at en vegg står forran alt jeg vil si, og på den veggen så står det "Nei, ikke si det! Du er dum". Jeg har lyst til å svare på ting i klasserommet, men jeg er redd for hva de andre skal tenke om meg hvis jeg gjør det. De kommer sikkert til å få sjokk om jeg av alle, plutselig begynner å snakke i timen. Jeg føler meg ofte verdiløs, irritert, lei meg, og at jeg plutselig kan begynne å gråte hvis jeg er alene. Jeg tenker at det er noe feil med meg. Tenker også ofte at jeg må bli tynnere, så jeg hopper over middagen, har også hendt at jeg tvinger maten opp igjen. Hva skal jeg gjøre?! Jeg er så sliten av å være sånn. Tror ikke jeg tør å snakke med noen om dette..

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for at du skriver til oss. 

Det høres ut som du har hatt det litt tungt og strevsomt den siste tiden. Jeg synes det høres ut som du har mange negative tanker om deg selv, det gjør at hverdagen blir utfordrende og det påvirker humøret. Det er bra du har skrevet til oss og at du klarer å sette ord på det du føler nå. 

Det er vanskelig å føle at selvfølelsen er lav, det påvirker hvordan vi har det sammen med andre og gir negative tanker. Spesielt i ungdomstiden er det mange som sammenligner seg mye med andre. Noen er også redde for at andre kan ha negative tanker om dem. 

Selvtillit er hvilken tro man har på seg selv, og den kan du bedre. Men det krever litt tid og litt jobb fra deg. Som nevnt, får man lett negative tanker om seg selv. Prøv å utfordre disse tankene litt, og ikke la dem styre deg. Hvis du tenker etter, hva er det familie, venner og andre liker ved deg?

Tenk på hva DU får til og hva du selv er fornøyd med. Stol på at det du gjør er bra nok. Det er ikke så lett å bytte ut negative tanker med mer positive, men øv litt på dette hver dag, så vil det gå bedre etterhvert. 

Det er mange som er sjenerte og gruer seg for å ta kontakt med andre eller snakke foran mange mennesker, dette kan være veldig ubehagelig. Mange bekymrer seg mye for hva andre kan tenke om dem. Man kan trene seg litt på å utfordre de negative tankene som kommer i en slik situasjon, det er ikke så enkelt, og man må prøve flere ganger. Det kan hjelpe å prøve å finne alternative og mer positive tanker. Eksempler på positive tanker kan være: "jeg kommer til å klare det" og "de andre tenker nok mest på seg selv".  

Man kan også stille litt nye spørsmål til bekymringstankene, f.eks:       "Hva er det verste som kan skje?"                                                          "Er dette sannsynlig?"                                                                     "Hjelper det meg å tenke sånn?"

Det som kan hjelpe når man har det tungt, er være i aktivitet, finne på ting man liker og være sammen med andre. Det kan være litt vanskelig å gjøre det hvis man føler seg nedstemt og har liten tro på seg selv, men ofte vil man ha en bedre følelse etterpå. Det er bra at du har noen gode venner du kan være sammen med. Når de ikke har tid, kan det være greit å ha noen aktiviteter du liker å gjøre alene, f.eks. se film eller lignende. Det å komme i gang med å gjøre noe,fører ofte til at man føler seg bedre etterpå. 

Det kan også være til hjelp å snakke med noen om det du strever med. Det kan virke som du holder de vanskelige tankene og følelsene for deg selv, men jeg tror det kan hjelpe deg hvis du klarer å sette ord på det og snakke med noen om hvordan du har det. Er det noen i familien din eller noen venner som du kan forsøke å snakke med?

Du kan også gå til helsesøster på skolen din eller Helsestasjon for Ungdom der du bor. Da kan du få mer hjelp til å sortere litt i de negative tankene og følelsene og finne mer ut av hva som kan være til hjelp for akkurat deg. 

Jeg legger ved noen artikler som kanskje kan ha nyttig informasjon og tips til deg. Lykke til!

Hilsen psykologen
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Spiseforstyrrelser og følelser

Jente ser bekymra ut (colourbox.com)

Veldig mange 14–15-åringer synes de er for tykke selv når de er normalvektige, og mange tenker på å slanke seg uten at det er behov for det. Andelen øker oppover i tenårene. Slanking, vektkontroll og uheldige matvaner kan øke risikoen for å utvikle spiseforstyrrelser.

Les mer

Selvtillit og selvfølelse

Fornøyd gutt (colourbox.com)

Har du dårlig selvtillit eller selvfølelse? Hva er forskjellen på de to, og hvordan kan du få god selvfølelse og passe god selvtillit?

Les mer

Depresjon og negativ tenkning

Gutt tenker

Depresjon påvirkes i stor grad av hvordan man tenker. Det finnes måter å snu typiske tankemåter som "Jeg er ikke noe verdt" og "Jeg får ikke til noe, uansett".

Les mer

Redd for å dumme deg ut?

Gutt som er flau (colourbox,com)

Har du lyst til å prøve noe nytt, men stoppes av redselen for å kunne mislykkes? Les hva du kan gjøre for å våge allikevel og bygg opp selvtilliten din skritt for skritt.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser