Hopp til hovedinnholdet

Føler ingenting hjelper akkurat nå. Kan dere hjelpe meg? 

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei, jeg er en jente på 13år(går i 8.klasse) Jeg har venner og en god familie rundt meg. Men har en del problemer. Helt siden 1klasde har jeg blitt mobbet for vekta mi, jeg blir kaldt "feite jævel" jeg får komanterer som "du bruker så nye plass" og "går det Ann å bli styggere" og "du klarer ikke å legge på deg litt mer enn der der da" osv osv. Jeg er 1.70høy og veier 68kg. Jeg har slitt med å spise. Jeg er aldri sulten. Jeg sliter med selvskading og (føler deg ikke selv men folk sier det) har spiseproblemer. Jeg vil egentlig vare dø na. Jeg tenker liksom assa hva er så farlig? Jeg kommer ikke til å bli mobba lenger. Men jeg må tenke på familien min, som jeg tror er glad i meg. Derfor kom jeg hit, for å spørre dere/deg om det er noe jeg kan gjøre? (Prater med helsesøster, ernæringsfysiolog på skolen nå) Har prata med BUP men dem sa at mitt problem ikke var så stort og at andre hadde det værre. Ingenting hjelper akkuratt nå. Kan dere hjelpe meg?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for at du skriver til oss. 

Når jeg leser det du skriver, tenker jeg du har vært gjennom mye vondt og at det er tøffe tanker og følelser du strever med nå. Det må være vanskelig å ha blitt utsatt for mobbing over så lang tid, og jeg tenker dette kanskje har gjort deg trist og usikker. 

Det er veldig bra at du har snakket med helsesøster og en person på BUP om hvordan du har det. Det tenker jeg var et godt og modig valg, det er ikke så lett å åpne seg for andre om vanskelige opplevelser og tanker. Det høres ut som du synes dette ikke har vært til hjelp, og det er synd at du ikke har fått det bedre.

Når man har det så vanskelig og strever med så alvorlige tanker som du gjør nå, er det viktig å snakke med noen om det. Jeg håper derfor at du kan forsøke å snakke mer med dem du har hatt kontakt med. Det finnes hjelp for det du strever med, og jeg håper du vil holde ut og at du kan få troen på at du vil få det bedre. Du har klart deg gjennom mye vondt og du har samlet krefter til å søke hjelp og snakke med noen om dette, jeg tenker det viser at du har mye styrke og stå-på-vilje i deg. Jeg håper du vil ha tro på de gode egenskapene dine videre, de vil du trenge på veien mot bedring. Da er det også godt å få støtte fra noen, så jeg håper du vil fortsette å snakke med dem rundt deg om hvordan du har det. 

Det finnes også tips om hvordan man kan jobbe litt på egen hånd. Når man har det tungt, påvirker det for eksempel tankene våre. Mange får mer negative tanker og bekymringer, og dette kan være slitsomt og gjøre at man blir irritert og trist. Slike negative tanker er ofte ubehagelige og urealistiske.  Man kan trene seg litt på å finne ut av de negative tankene sine, og etter hvert øve seg på å finne mer positive tanker. Du kan lese mer om hvordan du kan jobbe med dette i artiklene jeg har lagt ved under.

Jeg håper du vil fortsette å snakke med noen om at du vil få god hjelp. Stå på videre og ta godt vare på deg selv. Ønsker deg lykke til!

 

Hilsen psykologen
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Mats fikk psykiske problemer av mobbingen

Gutt i skolegård  (www.colourbox.com)

Mats (16) ble mobbet gjennom hele barneskolen. I 10. klasse endte han på sykehus med store psykiske problemer. Les Mats sin sterke historie her.

Les mer

Selvtillit og selvfølelse

Fornøyd gutt (colourbox.com)

Har du dårlig selvtillit eller selvfølelse? Hva er forskjellen på de to, og hvordan kan du få god selvfølelse og passe god selvtillit?

Les mer

Lær å takle vanskelige situasjoner og vonde følelser

Du kan lære deg metoder for å takle vanskelige situasjoner. Om du lærer deg å ta bedre styring over tankene dine, kan du få kontroll over hva du skal gjøre når følelsene er sterke eller vonde.

Les mer

Hvordan takle en ubehagelig opplevelse

Jente med lukkede øyne (colourbox.com)

Mange som har opplevd noe vondt får en uro i kroppen i ettertid. Kroppens alarmberedskap fortsetter utover den kritiske situasjonen, og det er vanskelig å roe seg ned igjen. Det er heller ikke uvanlig å kjenne på uro og stress i kroppen uten å ha opplevd noe traumatisk. Her er gode råd.

Av psykolog, dr. philos Atle Dyregrov, Senter for Krisepsykologi

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser