Hopp til hovedinnholdet

føler ikke livet er verdt å leve lengre. sliter med rus og har selvmordstanker

Jente 18 år
 

Spørsmål

Jeg føler at livet ikke er verdt og leve lenger. Alt sammen raser fra hverandre rett forran øynene mine og det er ikke en dritt jeg får gjort med det. Jeg ser en terapeut en gang i uken, har gjort det i flere mnd nå, men føler ikke at jeg får noe ut av det. Nå etter jul har ting vært veldig hektisk, siden jeg er på vei til og bli rusfri (prøver iallefall) og kombinere det med skole og alt annet funker lite bra. Uansett hvor hardt jeg prøver og gjør ting bra, så går det ikke. Og oppå det igjen, fikk jeg vite nå for en liten stund siden at de fant en svulst i hodet mitt. Hva skal jeg gjøre med livet mitt? Jeg takler ikke og stå opp og jeg takler ikke og legge meg. Jeg pleide og drikke meg full hver dag, røyke meg stein og knaske piller til jeg ikke visste hvor eller hvem jeg var lenger. Jeg trenger skikkelig hjelp, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Tanken på selvmord blir sterkere og sterkere for hver dag som går og det skremmer meg litt egentlig. Noen råd? Hilsen en desperat jente

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Tusen takk for at du skriver til oss i en så tung periode. Du forteller om mange ting som kan være vanskelige å takle. I tillegg beskriver du at du er usikker på om det hjelper å gå i terapi. Det er sikkert mye å holde styr på for deg nå, og jeg syns det virker som du prøver å gjøre så godt du kan selv om du er frustrert.

Det virker som du har vær gjennom mye utfordrende i livet, og at du har tenkt å ta et oppgjør med en fortid med mye rus. Det er sterkt av deg å bestemme deg for dette, og det får meg til å tro at du må ha en viljestyrke og noen mål der fremme som du har lyst til å nå.

Det er trist å høre at du har fått vite at du har en svulst i hodet, og jeg regner med at dette skremmer deg. Det er helt normalt å få en reaksjon på en slik beskjed, og jeg håper du vet at du har rett på mye informasjon og støtte knyttet til dette. Hvis du føler du trenger å vite mer om dette må du kontakte legene som har utredet deg, da vil du kanskje få mulighet til å bli fulgt tettere opp. Gjerne fortell dem om de andre vanskene du har knyttet til rus og vonde følelser, da vil de skjønne at du kanskje har behov for litt ekstra fokus. 

Det å be om hjelp og å prøve å være rusfri vitner om at du på tross av mye stress og smerte klarer å ta initiativ til å finne ut av ting. Det viser også at du har omsorg for deg selv og at du vil ta ansvar. Du kommer til å trenge disse egenskapene når du fremover skal kjempe deg gjennom vanskene dine.

Det er, som du sikkert kjenner deg igjen i,  vanskelig å tenke i nyanser når man er langt nede psykisk. Alt får et mer dystert og negativt preg, og de pessimistiske tankene dominerer. Du lurer på om livet er verdt å leve. Du har det skikkelig tungt nå, og det er forståelig at du leter etter måter å håndtere dette på. Men selvmord er aldri en god løsning, det finnes alltid andre utveier. Det er viktig at du deler det med noen at du har slike tanker. Les mer om selvmordstanker her.  

Jeg har møtt flere som har vært så langt nede at de har tenkt på å ta sitt eget liv, og som har kommet kommet over vanskene. Disse har som regel startet på veien mot bedring akkurat slik som deg nå; de trodde ingenting hjalp men de klarte å holde ut og stolte på at det kunne hjelpe å ta i mot støtte fra andre.

Mitt klare råd er at du må fortsette å snakke med de du har rundt deg, og som vil hjelpe deg. Hvis det skulle være slik at du ikke føler tillit til de som prøver å hjelpe deg, har du lov til å be om å få snakke med noen andre. Ikke gi opp. 

Du kan se tips til hvilke hjelpetjenester som du kan oppsøke her.

Hvis du ønsker noen å snakke med mer anonymt, kan du ringe gratis til Alarmtelefonen for barn og unge på telefonnummer 116 111 eller hjelpetelefonen på 116 123

Se også artiklene nedenfor, der kan det ligge nyttig informasjon. 

Ta vare på deg selv, og lykke til med livet og fremtiden.

hilsen psykologen

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Rus: kontakttelefoner

Jente ser på mobilen sin (colourbox.com)

Hva kan du gjøre hvis du har et rusproblem? Eller en venn eller noen i familien sliter med det? Da er det hjelp å få.

Les mer

Depresjon

Deprimert gutt

Depresjon oppfattes ikke alltid som en sykdom. Verken av deg selv, menneskene rundt deg eller av legen. Symptomene er ikke alltid åpenbare. Mennesker med depresjon gjemmer ofte sin sykdom i stedet for å søke hjelp. Alle føler vi oss nedfor av og til, men depresjon er noe langt mere. Heldigvis kan behandling være til stor hjelp.

Les mer

Hvordan snakke med foreldre som ikke forstår deg

10 gode tips (ung.no)

Du har sikkert hatt følelsen av at foreldrene dine ikke forstår deg. Det kan oppleves som rart, dumt, merkelig og til og med skremmende. Vi gir deg 10 tips om hvordan du kan snakke med vanskelige foreldre.

Les mer

Lær å takle vanskelige situasjoner og vonde følelser

Du kan lære deg metoder for å takle vanskelige situasjoner. Om du lærer deg å ta bedre styring over tankene dine, kan du få kontroll over hva du skal gjøre når følelsene er sterke eller vonde.

Les mer

Hjelp deg selv ut av depresjonen

Gutt tenker

Depresjon påvirkes i stor grad av hvordan man tenker. Én måte å mestre depresjon på kan være å utforske og avsløre den negative og urealistiske tenkningen, og så lære seg å korrigere tanker og bytte dem ut med realistiske. Annen bevisstgjøring og stukturering i hverdagen kan også være til hjelp.

Les mer

Du har rett på tilpasset opplæring

skoleskilt (colourbox.com)

Vanskelig å lære på den måten læreren din underviser på? Eller kanskje du er blant dem som føler at du ikke får nok utfordringer i timene? Si fra, for du har rett til at undervisningen tilpasses deg.

Les mer

Hvordan takle en ubehagelig opplevelse

Jente med lukkede øyne (colourbox.com)

Mange som har opplevd noe vondt får en uro i kroppen i ettertid. Kroppens alarmberedskap fortsetter utover den kritiske situasjonen, og det er vanskelig å roe seg ned igjen. Det er heller ikke uvanlig å kjenne på uro og stress i kroppen uten å ha opplevd noe traumatisk. Her er gode råd.

Av psykolog, dr. philos Atle Dyregrov, Senter for Krisepsykologi

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser