Hopp til hovedinnholdet

Jeg blir sint, men kjenner ofte tomhet inni meg, og vil ikke slutte med selvskading. 

Jente 18 år
 

Spørsmål

Hei jeg har noen spm jeg håper dere kan svare meg på: 1) jeg blir sint utad, selvom følelsen så og si ikke gjenspeiles på innsiden, der er det i stor grad tomhet! Hva kan jeg gjøre?! Faker jeg at jeg er sint ovenfor meg selv..? 2) jeg har ikke motivasjon eller ønske om å slutte med selvskading(risping/kutting, hvor går forskjellen..? Aldri måttet sy), men alle som vet om det sier jeg må slutte. Jeg har virkelig ikke motivasjon, utover at jeg ikke ser behov for å skuffe folk enda mer enn jeg gjør ved å bare være meg. Hva kan jeg gjøre? Da føler jeg jo faktisk noe, samtidig vet jeg ikke om jeg kan si at jeg aldri føler noe ellers.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Jeg synes det er bra at du har skrevet til oss om hvordan du har det og at du har delt tankene dine med oss. Det høres ut som du grubler en del på dette og at du kanskje ønsker å finne ut av hvordan du kan få det bedre?

Det er ikke alltid så lett å beskrive følelser og hvordan man har det inni deg, jeg tror mange vil kjenne seg igjen i det du beskriver. Noen ganger kan vonde følelser, som for eksempel tristhet eller sinne, også kjennes som en tomhet inni oss. En slik tomhet kan være vond, og kan være vanskelig å forklare til andre, kanskje har du det litt på samme måte nå?

Siden det virker som du tenker mye på det og ønsker å finne mer ut av det, tror jeg det kan være til hjelp for deg å snakke med noen om dette. Da kan dere kanskje sammen finne mer ut av det og hvordan du kan få det bedre, ofte får man sortert litt mer i tanker og følelser når man snakker med noen om det. Er det kanskje en voksen du kjenner som det er greit å prate med og som du stoler på? Det kan for eksempel være en voksen i familien eller en på skolen, som lærere eller helsesøster. En mulighet er også å gå til Helsestasjonen for ungdom der du bor. 

Selvskading er også noe som kan være vanskelig å sette ord på og som ikke er så lett å forklare for andre. Mange sier også at de kan kjenne vond følelse eller tomhet inni seg før de selvskader. Det er mange forskjellige grunner som kan ligge bak selvskading, men ofte kan det være en måte å takle en sterk følelsesmessig smerte på. Selvskading kan være vanskelig å snakke med andre om, men vi vet at åpenhet ofte er det beste. Kanskje føler man ikke at det hjelper å snakke med noen der og da, men det er viktig å få det ut og søke hjelp. Da kan du kanskje finne mer ut av hva som gjør at du føler noe når du skader deg, og hvordan du kanskje kan gjøre det på en annen måte. 

Jeg legger ved noen artikler under som jeg tror kan ha nyttige tips til deg om dette, en om hvordan man kan takle ubehagelige følelser og tanker, en om selvskading og en artikkel om hvordan man kan takle ubehagelige opplevelser. Der kan du finne tips om hvordan du på egen hånd kan jobbe litt med tankene.

Ta godt vare på deg selv, håper du får det bedre framover. Lykke til!

 

Hilsen psykologen
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Selvskading - sett ord på det

Trist jente (colourbox.com)

Det kan være vanskelig å forstå hvorfor noen vil påføre seg selv kutt og sår. Selvskading er et emne som kan være vanskelig å snakke om, men åpenhet er ofte det beste.

Les mer

Oversikt over gode hjelpetjenester

Jenter bruker mobilen sin (colourbox.com)

Her finner du oversikt over gode hjelpetjenester for deg som har det litt vanskelig for tiden, eller deg som har spørsmål om alt fra problemer hjemme, alkohol, kropp og helse, til verneplikt og førerkort.

Les mer

Lær å takle vanskelige situasjoner og vonde følelser

Du kan lære deg metoder for å takle vanskelige situasjoner. Om du lærer deg å ta bedre styring over tankene dine, kan du få kontroll over hva du skal gjøre når følelsene er sterke eller vonde.

Les mer

Hvordan takle en ubehagelig opplevelse

Jente med lukkede øyne (colourbox.com)

Mange som har opplevd noe vondt får en uro i kroppen i ettertid. Kroppens alarmberedskap fortsetter utover den kritiske situasjonen, og det er vanskelig å roe seg ned igjen. Det er heller ikke uvanlig å kjenne på uro og stress i kroppen uten å ha opplevd noe traumatisk. Her er gode råd.

Av psykolog, dr. philos Atle Dyregrov, Senter for Krisepsykologi

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser