Hopp til hovedinnholdet

er alltid redd, sliter mye med søvn, trenger hjelp..

Jente 19 år
 

Spørsmål

Hei:) Jeg trenger hjelp. Jeg er alltid redd. Jeg sliter med å sove om nettene, en til to netter i uka sover jeg ikke i det heletatt, og jeg sovner sent resten av nettene, på tross av at jeg alltid sørger for å legge meg og stå opp til faste tider.Jeg er redd for å såre folk, glemme ting, bli glemt, å bli kjeftet på, å bli skubbet overende, å miste kontrollen, å få panikk, og alt annet, og det er som om redselen bare tar mer og mer over,selv om jeg har lært meg så mange strategier for å holde kontrollen, og jeg kan ha lange tokter om kvelden der jeg bare ligger i senga og gråter, fordi jeg føler at jeg ikke klarer mer, jeg er for sliten, og for redd til å kunne møte en ny dag. Jeg prøvde å gå til psykolog for noen år siden, men det fungerte ikke. Jeg følte jeg ble til bry om jeg la ut om alt, så jeg dempet det ned og lot som om ting var greit, for å ikke skuffe, og endte opp med å avslutte utredningen uten noen diagnose. Men jeg trenger hjelp. Hva gjør jeg? Jeg vil ikke ha det slik...

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for at du skriver til oss. Du forteller om store plager med redsel og bekymring, og at du sliter mye med søvn. Når man sover lite kan andre vansker bli forsterket, og slik kommer man lett inn i en negativ sirkel. Det er flott at du selv tenker at du må ha hjelp, jeg er helt enig med deg i at det kan være lurt å finne noen å snakke med om dette. Slik skal du ikke trenge å ha det, og det finnes behandling for slike vansker som du beskriver.

Det å være redd er ikke enkelt, og når man bekymrer seg mye kan man ende opp med å gruble og tenke på alt som kan gå galt. Da kan de vonde følelsene bli enda sterkere, fordi man vier så mye oppmerksomhet til de negative tankene.

Det kan kanskje hjelpe deg å prøve å finne mer ut av de tankene som skremmer deg. Da må du gå inn for å utforske dem, slik at du blir mer kjent med det som skjer inni deg. Det kan være nyttig å finne ut slike ting som hva som trigger tankene, hvordan tankene gjør at du kjenner deg i kroppen, og hva som er innholdet i tankene. Er det noen ting som hjelper? Hva om du forsøkte å finne noen gode tanker som kan dempe ubehaget? Kan du for eksempel prøve å tanke ut motargumenter til de skremmende tankene? Når man forsøker å lete etter mer positive og realistiske tanker, er det mange som merker at de også klarer å komme mer vekk fra angsten. Du kan forsøke å spørre deg selv: "er disse bekymringstankene til hjelp for meg?" eller "er det nyttig for meg å bekymre meg for dette?"

Du kan lese mer om hvordan du kan jobbe med de negative tankene i artiklene jeg har lagt ved under. Husk at det kan være litt krevende å jobbe slik med tankene sine, men de fleste syns det virker bra. Ikke gi opp, og minn deg selv på at fremskritt kommer gradvis. Hvis du ikke merker store endringer med en gang er det helt normalt. Ikke gi opp, men fortsett å utfordre de negative tankene.

Det du forteller om søvnvansker er viktig at du raskt får hjelp for. Så lite søvn som du får nå er ikke bra for deg. Du kan få noen råd om søvn hvis du trykker her. Du bør gå til legen din og fortelle om søvnvanskene og de andre tingene du strever med, så kan legen og du sammen finne ut hvilken hjelp som kan passe.

Det er også mulig å stikke innom helsesøster på skolen din eller helsestasjon for ungdom der du bor. Da vil du få hjelp. Selv om du har erfart at det ikke fungerte så godt å gå til psykolog sist gang, så betyr ikke det at det ikke vil hjelpe igjen. Faktisk så er det slik at de som har erfaring med å gå til samtaler vet bedre neste gang hva de vil og hva som ikke virker for dem. Ikke vær redd for å be om hjelp igjen.

Gjerne ring til hjelpetelefonen på nummer 116 123 for å snakke med noen. Det er døgnåpent, gratis og anonymt. 

Lykke til!

hilsen psykologen

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Panikkangst

Jente får angst på gata (colourbox.com)

Panikkanfall er noe alle kan oppleve å få. Det er ikke farlig, men veldig ubehagelig. Har du litt mer kunnskap om hva som skjer i kroppen ved panikkanfall, kan det være til hjelp.

Les mer

Har du det ikke bra? Slik kan du hjelpe deg selv

jente deppa

Den som ikke har det så bra, kan ofte føle andres gode råd som slitsomme. Som det der med å prate med en voksen. Hvor lett er det egentlig når man har det som værst og ikke engang klarer å fortelle det til sine foreldre? her kommer i alle fall noen tips fra psykologer og andre som vet hva man kan gjøre om man har det trist.

Les mer

Oversikt over gode hjelpetjenester

Jenter bruker mobilen sin (colourbox.com)

Her finner du oversikt over gode hjelpetjenester for deg som har det litt vanskelig for tiden, eller deg som har spørsmål om alt fra problemer hjemme, alkohol, kropp og helse, til verneplikt og førerkort.

Les mer

Snakk med foreldrene dine om vanskelige ting!

Jente prater med faren sin (colourbox.com)

Er det vanskelig å snakke med foreldrene dine om personlige ting? Det er ikke så rart. Jo eldre du blir, jo mer avstand opplever du nok til dem og det er normalt. Men foreldre er ikke like håpløse som du tror.

Les mer

Lær å takle vanskelige situasjoner og vonde følelser

Du kan lære deg metoder for å takle vanskelige situasjoner. Om du lærer deg å ta bedre styring over tankene dine, kan du få kontroll over hva du skal gjøre når følelsene er sterke eller vonde.

Les mer

Kaos i hodet og følelser som koker?

Frustrert og lei gutt (colourbox.com)

Ro deg ned og skaff deg oversikt over situasjonen. Lær deg litt "psykologisk førstehjelp" og bruk hjelpehånden for å rydde i tankene.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser