Hopp til hovedinnholdet

Finnes det noen metoder for å håndtere angst?

Jente 18 år
 

Spørsmål

Jeg sliter med angst, og hvordan jeg skal håndtere den når jeg er blant folk. Det verste med angsten er at den kan komme ut av ingenting, men som regel kommer den av noe som skjer før. Jeg kjenner at den kommer, men er ikke alltid jeg vet hvor jeg skal komme meg unna om jeg er med folk. Det kjennes ut som jeg skal besvime, hjertet banker og jeg begynner å svette. Det verste er at når jeg får et anfall får jeg ikke puste. En gang var jeg på fest, og jeg satt mellom masse mennesker. Venninnen min så at noe var galt og plutselig klarte jeg ikke puste og jeg bare begynte å gråte. Heldigvis var det en gutt der som har angst selv og fikk løftet meg unna alle menneskene og roet meg ned. Det varte over 20 minutter, og det endte med at ambulansen kom og kjørte meg til sykehuset. Det var slik jeg fikk vite at jeg hadde angst, men føler ikke at psykologen min har lært meg noen metoder for å klare å håndtere den. Er det noen metoder? Det hadde vært så mye bedre om det fantes noen metoder.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for at du skriver til oss i Ung. 

Det høres ut som om du har panikkangst. Det finnes veldig gode metoder for å jobbe med ulike typer angst og for panikkangst skal man kunne få god hjelp ganske raskt med for eksempel kognitiv terapi.

Hvis du allerede går hos en psykolog så kan du spørre ham om han kan lære deg noen kognitive teknikker for å håndtere angsten din. I kognitiv terapi så lærer du mer om hva angst er og hva som skjer i kroppen når du får et panikkanfall. Gjennom å få mer kunnskap lærer du også hvordan du kan få bedre kontroll over angsten din.

En av de viktigste tingene om angst er at selv om det er veldig ubehagelig så er det helt ufarlig. Noe av det som gir panikkangst er at man blir redd for å dø, bli gal, besvime etc. Med en gang angsten kommer kan du minne deg på at den er helt ufarlig og at den vil gå over av seg selv hvis du bare aksepterer den og slapper av. 

Når du har angst så øker blodtrykket ditt så selv om du føler deg svimmel og uvel så er det umulig for deg å besvime når du har et panikkanfall. Det kan også være lurt å minne seg på under anfallet. Det at blodtrykket øker er også helt ufarlig. Det er bare kroppens naturlige alarmsystem som gjør seg klar til kamp eller flukt fordi den tror at det er noe farlig som skjer når du blir redd.

Her kan du lese mer om hvordan man kan jobbe med angst. Du kan ta med disse til psykologen din og så kan dere jobbe med det sammen.

Jeg legger ved noen artikler som kan være nyttige for deg å lese. Lykke til!

 Hilsen psykologen, Ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Panikkangst

Jente får angst på gata (colourbox.com)

Panikkanfall er noe alle kan oppleve å få. Det er ikke farlig, men veldig ubehagelig. Har du litt mer kunnskap om hva som skjer i kroppen ved panikkanfall, kan det være til hjelp.

Les mer

Oversikt over gode hjelpetjenester

Jenter bruker mobilen sin (colourbox.com)

Her finner du oversikt over gode hjelpetjenester for deg som har det litt vanskelig for tiden, eller deg som har spørsmål om alt fra problemer hjemme, alkohol, kropp og helse, til verneplikt og førerkort.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser