Hopp til hovedinnholdet

jente 18, lei av å ha angst

Jente 18 år
 

Spørsmål

hei. jente 18. sliter veldig med angst, dette har jeg gjort i nesten ett år, men dette blir bare verre, nå får jeg flere anfall per dag, jeg gruer meg veldig til og legge meg fordi jeg gråter meg selv i søvn vær dag, når jeg endelig klarer og sove, så våkner jeg med tårer i øynene grunnet mareritt neste vær dag/natt. veldig sliten og lei akk nå. går på skole og er utrolig lei av og være utslitt og redd. angstanfallene blir stadig verre, varer lenger og blir flere per dag. klarte og håndtere dette før, men klarer det ikke så mye nå utrolig lei av å grue meg og blir redd for og sove og utrolig lei av og være redd, nervøs og hele angsten noen gode råd?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for at du skiver til oss. Det er leit å høre hvordan du har det. Å streve med angst og angstanfall er veldig slitsomt, og det er helt naturlig at du er lei og ønsker en endring. 

Jeg vet ikke om du har søkt noen form for behandling? Det finnes god hjelp for slike vansker som du beskriver, og du fortjener å kunne dele vanskene med noen. Åpenhet hjelper.

Du kan finne god informasjon om både angst, panikkanfall og hva som kan hjelpe på denne siden

Det å være redd er ikke enkelt, og når man bekymrer seg mye kan man ende opp med å gruble og tenke mye på alt som kan gå galt. Da kan de vonde følelsene bli enda sterkere, fordi man vier så mye oppmerksomhet til de negative tankene. Man begynner også å grue seg til at angsten skal komme, og til slutt er det nesten ikke tid til å tenke på annet. Angsten tar da mer og mer plass i hodet, litt sånn som du beskriver. 

Det mange syns hjelper er å ta tak i de vanskelige tankene, og prøve å finne mer ut av hva som er så skremmende. Da må du gå inn for å utforske de ubehagelige tankene, slik at du blir kjent med det som skjer inni deg. Slike bekymringstanker kommer så fort, og det er ikke alltid at vi rekker å registrere alt ved dem. Det kan være nyttig å finne ut slike ting som hva som trigger tankene, hva tankene gjør med kroppen, og hva som er innholdet i tankene. Er bekymringene sannsynlige? Er det noen ting som hjelper? Noe du liker, en tanke eller et bilde som gjør deg litt mer rolig? Hva om du forsøkte å finne en liste med noen trygge tanker som kan dempe ubehaget? Kan du for eksempel prøve å finne motargumenter til de skremmende tankene? Når man forsøker å lete etter mer realistiske tanker, er det mange som merker at de også klarer å komme mer vekk fra angsten. Du kan forsøke å spørre deg selv: "er disse bekymringstankene til hjelp for meg?" eller "er det nyttig for meg å bekymre meg for dette?"

Det finnes mange råd om hvordan man selv kan jobbe med angst og panikkanfall, og du kan lese mer om hvordan du kan jobbe med panikkanfallene på denne siden og du får flere råd om hvordan takle angst i artiklene jeg har lagt ved under. Husk at det kan være litt krevende å jobbe slik med tankene sine, men de fleste syns det virker. Ikke gi opp, og minn deg selv på at fremskritt kommer gradvis. Hvis du ikke merker store endringer med en gang er det helt normalt. Ikke gi opp, men fortsett å utfordre de negative tankene.

I tillegg til å jobbe på egen hånd vil jeg anbefale deg å oppsøke helsepersonell som kan støtte og hjelpe til på veien. Du kan gå til fastlegen din og si hvordan du har det. Hvis du syns det er vanskelig å snakke om det kan du gjerne vise legen det du har skrevet til oss, der forklarer du godt hvordan du har det. Legen vet hvilke tilbud som er i området der du bor og dere kan bli enige om hva som kan passe for deg. Du kan også oppsøke helsestasjon for ungdom i din hjemkommune, eller du kan snakke med en voksen på skolen din. 

Det at du sliter med søvn er ikke bra for deg, og du virker lei av å ha det sånn. Du kan få gode selvhjelptips om søvn litt ned på denne siden, men husk å nevne det med søvn hvis du snakker med helsepersonell. Det hadde nok vært fint hvis noen hadde fulgt opp dette sammen med deg også, slik at du får jobbet målrettet med å få bedre kvelder og netter.

Du er ikke alene om å ha disse vanskene, og det er mange som vil kjenne seg igjen i det du skriver. Stol på at det hjelper å snakke med noen. Da vil du føle deg mindre alene om problemene og du kan få innspill til hvordan komme over i et bedre spor. 

Dersom du har lyst til å snakke med noen helt anonymt, kan du prøve å ringe til hjelpetelefonen på nummer 116 123. Det er gratis og åpent hele døgnet. Du kan lese mer om tilbudet her

Jeg håper noe av dette kunne være til hjelp for deg. Ikke vær redd for å ta kontakt igjen hvis det er mer du lurer på. 

Lykke til videre, jeg håper du finner en som kan hjelpe deg og gi deg den støtten du har bruk for!

 

hilsen psykologen

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Kaos i hodet og følelser som koker?

Frustrert og lei gutt (colourbox.com)

Ro deg ned og skaff deg oversikt over situasjonen. Lær deg litt "psykologisk førstehjelp" og bruk hjelpehånden for å rydde i tankene.

Les mer

Panikkangst

Jente får angst på gata (colourbox.com)

Panikkanfall er noe alle kan oppleve å få. Det er ikke farlig, men veldig ubehagelig. Har du litt mer kunnskap om hva som skjer i kroppen ved panikkanfall, kan det være til hjelp.

Les mer

Lær å takle vanskelige situasjoner og vonde følelser

Du kan lære deg metoder for å takle vanskelige situasjoner. Om du lærer deg å ta bedre styring over tankene dine, kan du få kontroll over hva du skal gjøre når følelsene er sterke eller vonde.

Les mer

Helsestasjon for ungdom

Gutt hos legen (colourbox.com)

Helsestasjon for ungdom er et GRATIS tilbud til ungdom. Der kan du få veiledning om prevensjon og seksuell helse. Du kan også kan få hjelp innenfor psykisk helse og svar på andre helsespørsmål.

Les mer

Råd til deg som sover dårlig

Jente våkner (colourbox.com)

Sliter du med å få sove godt, sovne når du legger deg eller med å komme deg opp om morgenen? Slik henger det sammen, og dette kan du gjøre.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser