Hopp til hovedinnholdet

Bekymringer tar over livet mitt og jeg greier ikke å tenke på noe annet.

Jente 13 år
 

Spørsmål

Jeg vet ikke om jeg klarer dette lenger. Jeg er hele tiden stresset, det er prøver, presentasjoner og innleveringer hele tiden. Jeg prøver og slappe av men det går ikke. Jeg får i tilleg lite søvn, rundt 6 timer hver natt og jeg våkner ofte midt på natten. Jeg prøver å legge meg tidlig men jeg får ikke sove! Jeg har sendt inn spørsmål før der jeg har fortalt at jeg bekymrer meg veldig mye og hele tiden. Det er fortsatt slik om ikke enda verre. Bekymringer tar over livet mitt og jeg greier ikke å tenke på noe annet. Vær så snill å ikke si at jeg må snakke med noen, jeg klarer det ikke! Jeg har prøvd det før men det gikk ikke bra. Helt til slutt: har du noen tips til hvordan jeg kan få et bedre forhold til foreldrene mine? Jeg prøver mitt beste men det virker som at de aldri blir fornøyd! De blir sure på meg og snakker med et skummelt tonefall når de er uenig med meg. Jeg har ikke lyst til å bo hjemme hvis vi ikke klarer å få et bedre forhold, please hjelp meg. Håper på svar, hilsen meg.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei og takk for at du skriver til oss igjen.

Du strever mye med stress og bekymringer.  Du har et sterkt ønske om å få ordnet opp i dette selv uten å skulle prate med noen om det.  Det er mye bra i å ville løse problemene selv, og mye kan du nok få til.  -Men om det ikke går HELT alene, så er jeg sikker på at det finnes NOEN som går an å snakke med og få litt støtte av.  

Jeg tror jeg skal starte med søvn.  Det at du sover dårlig, har nok en sammenheng med stress og når du sover for lite, fører det igjen til at stresset øker.  -Her er det viktig å få brutt den vonde sirkelen.  Ofte kommer bekymringene om kvelden og man kan bli liggende og tenke mye på det og så går det ut over søvnen.  Det å prøve å legge bort disse kveldsbekymringene er da noe av det første man må jobbe med.  Et tips til deg, er at du fortsetter å legge deg til bra tid, har avsluttet lekser, prøveforberedelser og nettbruk minst en time før og får en god og rolig stund med noe hyggelig før du legger deg.  Les gjerne noe litt enkelt på senga; en tegneserie e.l.  Ha det ryddig, rolig og luftig/kjølig på rommet.  Les flere søvnråd i artikler under.

I forhold til stresset og bekymringen, blir det viktig å finne ut av HVA som oppleves som mest stressende.  -Er det mulig å få til litt bedre struktur på det du skal rekke.  Lag deg gjerne en liste med oppnåelige mål, slik at du kan bli fornøyd over det når du har gjort det du planla og kan rose deg selv og gi deg en velfortjent pause.  Du rekker ikke mer enn du rekker.  Kanskje må du velge bort noe.  Les også mer om dette i artikkel under.

Så var det tilbake til bekymringene.  Jeg vet jo ikke alt hva bekymringene handler om, men å bekymre seg mye er slitsomt, vet jeg.  Det å prøve å sette av en bekymringstid på dagtid, kan være lurt, for da kan man henvise bekymringer som kommer til upassende tider til den faste tiden.  Ta deg en fast tid til å finne listen over- eller komme på de bekymringene du har.  Tenk igjennom hva du kan gjore og prøv det ut.  Du blir mer handlingsrettet om du tenker på problemene på en konkret tid på dagtid, og du vil får mer fri fra bekymringen på kvelden.  Les mer om hvordan du kan jobbe med å tenke annerledes og gjøre ting annerledes i artikkelen Kaos i hodet og følelser som koker.  

Du finner også omtale av en app som kan brukes for å roe litt ned i en artikkel under.  Kanskje den kan hjelpe deg litt.  Prøv for eksempel en avspenningsøvelse før du skal sove eller om du kjenner høyt stress.  

Lykke til med å prøve å være sjefen i livet og ikke la stress og bekymring ta over.  -Du kan greie dette. Enten alene eller sammen med en som kan støtte deg.  

 

Vennlig hilsen helsesøster

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Søvn er viktig!

Trøtt jente (colourbox.com)

Mye trøtt og sliten? Irritabel og ukonsentrert også kanskje? Du er ikke alene om det. Som regel skyldes det rett og slett for lite søvn. Husk å skru av alle skjermer en time før du legger deg.

Les mer

Råd til deg som sover dårlig

Jente våkner (colourbox.com)

Sliter du med å få sove godt, sovne når du legger deg eller med å komme deg opp om morgenen? Slik henger det sammen, og dette kan du gjøre.

Les mer

Kaos i hodet og følelser som koker?

Frustrert og lei gutt (colourbox.com)

Ro deg ned og skaff deg oversikt over situasjonen. Lær deg litt "psykologisk førstehjelp" og bruk hjelpehånden for å rydde i tankene.

Les mer

Mye å gjøre? Stressa? Stort press?

Stress (colourbox.com)

Jeg går på håndball, kor, klatring, snowboard og ski. Jeg vil gjøre det bra på skolen, for jeg må ha gode karakterer for det jeg skal inn på etterpå...

Les mer

Stressa? Appen SMART kan hjelpe deg

Stressa jente med skolearbeid

Du kan oppleve stort stress hvis du utsettes for en krise eller katastrofe, eller du kan kjenne økt stress om du har mye arbeidspress og oppgaver du skulle ha gjort. På SMART-appen finner du tips, råd og øvelser for å takle stress.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser