Hopp til hovedinnholdet

Hun er veldig sjenert og i det siste har det blitt mye verre!

Jente 14 år
 

Spørsmål

Hei, ung.no. Jeg har et problem som gjør meg veldig stresset. Jeg har alltid vært veldig sjenert. I en periode gikk det mye bedre, men det siste året har jeg blitt veldig mye verre. Alt sosialt stresser meg. Jeg unngår blikkkontakt, jeg gjentar hva jeg skal si i hodet før jeg sier det. På resturanter, i klassen, i butikken, blant venner. Selv blant familie blir jeg stresset. I tillegg har vi en mattelærer på skolen som er veldig streng på at alle må snakke i timen. Han tvinger folk til å svare på spørsmål, og jeg går konstant rundt og gruer meg til timene hans. I dag er det siste dagen før skolen starter igjen, og jeg får ikke en gang sove fordi jeg er så stressa. Jeg har aldri vært sånn før, men i det siste har det vært skikkelig ille. Jeg vil snakke med helsesøster om det med læreren, men jeg tør ikke det heller. Jeg vet at jeg må trå ut av komforsonen og alt det der, men jeg tør ikke. Hva kan jeg gjøre for å ikke være sånn?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei jente (14)

Takk for at du skriver til oss.

Det kan være veldig utfordrende å være sjenert og jeg forstår at dette gjør hverdagen mye vanskeligere for deg. Det er flott at du ønsker hjelp til å få det bedre! og det er mulig, men du trenger litt hjelp for å få det til.

Det er mye du kan gjøre på egenhånd, men med litt hjelp fra helsesøster og litt tilrettelegging på skolen, vil det kunne gå mye bedre.

Når man blir veldig stresset eller nervøs i sosiale situasjoner, er det ofte knyttet til at man får negative tanker. Mange kan for eksempel være redde for at andre tenker negativt om dem, at de ser rare ut eller at de kommer til å gjøre noe dumt eller flaut. Under svaret legger jeg ved noen artikler om hvordan du selv kan jobbe med slike negative og følelser.

Som du selv skriver, er det lurt å gå til helsesøster for å få hjelp. Noen ganger er det vanskelig å finne ordene og fortelle selv om det som plager en, men det finnes også noen tips og råd til det:

* Har du en god venn/venninne som kan gå sammen med deg til helsesøster? Han/hun kan hjelpe deg med å fortelle og være en god støtte under samtalen.

* Du kan også ta med deg mamma eller pappa hvis du ønsker det.

* Noen ganger kan det være lettere å skrive følelsene og tankene ned på et papir. Du kan vise dette papiret til helsesøster eller sende det som mail/sms.

* Et annet tips er å sende en kort sms til helsesøster hvor du skriver at du trenger hjelp for å bli mindre sjenert, men at det er vanskelig for deg å komme. Kanskje helsesøster har noen gode idéer for hvordan dere skal treffes første gang.

Det er mange ungdommer i dag som er veldig sjenerte/har sosial angst. Helsesøster på skolen din har helt sikkert god kunnskap om dette og vet hvordan hun skal hjelpe deg. Neste steg er derfor å ta kontakt!


Lykke til og ta godt vare på deg selv!

Hilsen Helsesøster

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Nervøs før framføringer eller presentasjoner?

Framføring i klasserom (colourbox.com)

Skal du presentere prosjektet ditt foran klassen? Eller er du trukket ut til muntlig eksamen og gruer deg veldig? Slik takler du nervene.

Les mer

Sjenert eller sosial angst?

Usikker? (colourbox.com)

Du har sikkert følt deg sjenert noen ganger? De fleste vil kjenne på dette i noen situasjoner i livet, og noen vil merker det mer enn andre. Noen kan oppleve at de er mer sjenert i perioder av livet, for eksempel i ungdomsalderen.

Les mer

Redd for å dumme deg ut?

Gutt som er flau (colourbox,com)

Har du lyst til å prøve noe nytt, men stoppes av redselen for å kunne mislykkes? Les hva du kan gjøre for å våge allikevel og bygg opp selvtilliten din skritt for skritt.

Les mer

Kaos i hodet og følelser som koker?

Frustrert og lei gutt (colourbox.com)

Ro deg ned og skaff deg oversikt over situasjonen. Lær deg litt "psykologisk førstehjelp" og bruk hjelpehånden for å rydde i tankene.

Les mer

Lær å takle vanskelige situasjoner og vonde følelser

Du kan lære deg metoder for å takle vanskelige situasjoner. Om du lærer deg å ta bedre styring over tankene dine, kan du få kontroll over hva du skal gjøre når følelsene er sterke eller vonde.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser