Hopp til hovedinnholdet

Sliter med prestasjonsangst.

Jente 18 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg lurer på om jeg har en form for angst(prestasjonsangst?). I det siste har jeg begynt å stresse ekstremt mye, få pustevansker, det kiler på en vond måte i kroppen og jeg er kokvarm når jeg tenker på bestemte fag på solen. Kan skje helt tilfeldig når jeg går tur, sitter på skolen eller gjør helt andre ting, med en gang jeg tenker på skolen eller disse fagene skjer det. Jeg skulle også ha en prøve her om dagen, og jeg hadde alt det som var nevnt ovenfor, i tilleg til at jeg følte at jeg skulle besvime...

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Det høres ut som du sliter med en del angst, og selv om jeg ikke vet mye om deg kan det se ut som du sliter med det som kalles prestasjonsangst (angsten for å ikke prestere eller være bra nok). De fleste har litt prestasjonsangst. Litt er bare sunt, da presterer du bedre. Men blir det veldig ille, må du søke hjelp.

Prestasjonsangst er ofte en del av det som kalles sosial angst. Sosial angst er en lidelse der personen er plaget av sterk angst for å gjøre ting sammen med andre. De vegrer seg for å snakke med andre og ønsker ikke å komme i sentrum for oppmerksomhet. De er svært opptatt av å ikke virke dumme eller for ikke å bli flaue. Angsten fører gjerne til kroppslige plager som rødme, svetting, skjelving, tørrhet i munnen, hjertebank, følelse av å ville besvime - og du er redd for at andre merker det. Dette kan føre til at du ikke makter å være sammen med andre mennesker. Du tenker gjerne at "alt kommer til å gå galt".

Det kan være at du sliter med litt sosial angst. Når man er redd for hvordan man vil opptre, f.eks ved fremføringer eller på skolen, så blir det ofte slik at man gruer seg svært mye for det man frykter. Ofte lang tid i forveien. Dette kalles "angst for angsten". Når den personen som er plaget av alvorlig angst begynner å bli intenst opptatt av sine egne ubehagelige kroppslige og emosjonelle reaksjoner, begynner han gjerne å frykte selve symptomene mer enn situasjonen som utløser dem. Han får angst for angsten. Jo mer urolig en blir, og jo mer kraftige symptomene blir, går man inn i en ond sirkel som gjerne øker intensiteten i de emosjonelle og kroppslige reaksjonene, inntil man ser en utvei,- som kan være å unngå situasjonen.

Jeg anbefaler deg til å sjekke ut denne linken Prestasjonsangst. Her får du litt informasjon om prestasjonsangst og noen råd du kan jobbe med. Dersom dette ikke hjelper deg vil jeg anbefale deg å f.eks. snakke med helsesøster på skolen der du går om det du sliter med av angstplager. Vis gjerne helsesøster det du har skrevet her til oss i ung.no. Du kan også snakke med fastlegen din.

Husk at det ikke finnes farlig å være redd og føle angst. Det er fryktelig ubehagelig og slitsomt å ha det slik, men det er ikke farlig. Og heldigvis finnes det flere ting som hjelper mot angst slik at plagene blir mindre. Du kan få mye informasjon ved å kontakte Angstringen Norge, tlfnr. 22 22 35 30, et nettverk av selvhjelpsgrupper for mennesker med angstproblemer. Sjekk her. Jeg anbefaler også at du skaffer deg en mestringsbok om angst som gis ut av Psykiatrisk Opplysningsfond, se denne linken. En annen nyttig bok er "Trange rom og åpne plasser" som er skrevet av psykologene Torkil Berge og Arne Repål.

Førstehjelp mot panikk:
Panikkanfall varer gjerne i 10-20 minutter. Du kan få åndenød og hjertebank, begynne å svette eller skjelve. Legene har ingen medisinsk forklaring på fenomenet. Fysisk sett er alt i orden. Panikkangst handler om redselen for å bli redd.

Dette er nyttig å tenke på når du får sterk angst:
•Du har en normal reaksjon, men i feil situasjon.
*Anfallet er ikke farlig. Du kommer ikke til å miste kontrollen, blir verken gal eller syk.
•Du skal tenke på hva som skjer i kroppen din eller hva som faktisk skjer rundt deg, og ikke hva du frykter skal skje. Du skal la redselen komme og gli over uten å kjempe imot.
•Du skal puste jevnt og rolig med magen. Trekk pusten helt ned til under beltestedet og hold inne 4-5 sek. før du puster langsomt ut igjen. Det hjelper også å puste inn og ut noen ganger i en papirpose.
•Du skal fortsette med det du har holdt på med når anfallet har avtatt.

Håper at dette var til hjelp for deg!

Med vennlig hilsen psykologen

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Råd til deg som sliter med eksamensangst

Mange blir stressa av eksamen

For mange elever og studenter oppleves eksamensresultatet som svært avgjørende, og mange reagerer med stress- og angstsymptomer. Hvis du er en av dem, er du ikke alene.

Les mer

Panikkangst

Jente får angst på gata (colourbox.com)

Panikkanfall er noe alle kan oppleve å få. Det er ikke farlig, men veldig ubehagelig. Har du litt mer kunnskap om hva som skjer i kroppen ved panikkanfall, kan det være til hjelp.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser