Hopp til hovedinnholdet

Ønsker tips for sinnemestring.

Gutt 20 år
 

Spørsmål

Hei. Hvordan kan jeg mestre sinne, jeg kjenner at jeg svært ofte blir forbanna for bare en ørliten baggatell. For eksempel i dag, da jeg var ute og kjørte og ble tuta på for ingenting, ventet på at det skulle bli klart for å komme ut på en trafikkert vei. Det var full trafikk på riksveien og jeg kom ikke ut, og det kommer en dame bak meg og tuter som bare det. Det virker ut som at damen bak meg ville at jeg skulle kræsje. Det kokte veldig innimeg da dette skjedde. 5 timer etter hendelsen, når jeg skriver dette, er jeg fortsatt forbanna på damen, og jeg reagerer selv på at jeg er så langsint. Hvordan kan jeg mestre sinne, og eventuelt hvem kan jeg prate med om at jeg så hissig og langsint? Jeg blir ikke så sint at jeg ødelegger ting og skaper mistrivsel blant andre, blir bare sint innimeg, men jeg liker ikke å være en hissigpropp som reagerer på bare en liten baggatell.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Det finnes ingen "medisiner mot sinne", men det finnes en del tips for sinnemestring. Det er ikke alltid lett å forstå hvor sinnet kommer fra. Vi vet en del om temperament og temperamentsforskjeller hos mennesker. Blant annet vet vi at temperament er det mest stabile personlighetstrekk. Det vil si at dersom du allerede fra spedbarnsalder av er litt hissig, så er dette noe du vil ha med deg videre i livet også.

Når det gjelder sinnemestring så tenker jeg det er viktig å først påpeke at sinne er en naturlig følelse. Oftest blir vi sinte når selvfølelsen vår blir truet. Dette kan f.eks. trigges når vi opplever at vi ikke blir hørt, får gjennomslag for viljen vår eller opplever at vi ikke blir respektert. Det er mange som sliter med sinne og det finnes mange ulike måter for å få kontroll på sitt sinne. Et nøkkelord for sinnemestring er "Bevissthet". Det vil si at man forsøker å bli bevisst på sine tanker som leder til sinnet.  Det er slik at hvordan vi tenker om en situasjon, slik du beskriver, påvirker hvordan man føler om situasjonen og hvordan man reagerer. Dette er basisen i noe som kalles Kognitiv terapi.  En terapiform som ofte brukes for sinnemestring. Det handler om å bli bevisst på sine tanker og antagelser i de situasjonene man opptrer slik at man har mulighet til å påvirke/utfordre dem med mer realistiske tanker. Nøyaktig hva du tenker om deg selv og andre i den situasjonen du forteller om er vanskelig å spekulere i. Men uansett hva det nøyaktig dreier seg om så vil det alltid være andre måter å se på situasjonen, måter å støtte seg selv på slik at man ikke nødvendigvis blir sint. Det handler om å tørre å bli kjent med disse tankene for så å starte med å utfordre dem.

Noen små knep kan du allerede nå begynne med selv. Når du kjenner at sinnet kommer, skal du spørre deg selv: Hvorfor blir jeg sint? Har jeg grunn til å være sint?  Hva var det egentlig som skjedde? Er jeg sint på noen, eller for noe? Hvilken rett har jeg til å la sinnet mitt gå ut over andre? Slike spørsmål hjelper deg til å beholde fatningen og fokusere noe som utfordrer tankene dine, bevisstgjør deg din egen tilstand, og gir deg mulighet til å snu tankegangen og dermed den kroppslige reaksjonen som fører til sinneutbrudd. Den gamle regelen om å telle til ti, kan være nyttig, selv om mange ikke klarer seg med ti, men kanskje må telle til hundre.

Jeg tror ikke at det du sliter med er en del av en psykisk lidelse (som f.eks. en depresjon), og jeg tror at du kan ha god nytte av sinnemestring for å få kontroll på dine reaksjoner. Dersom du ikke klarer dette med mine tips på egen hånd så anbefaler jeg deg å snakke med fastlegen din. Vis gjerne legen din der du har skrevet her til oss i ung.no. Hvem som er legen din finner du ut på denne linken www.helfo.no.

For mer info om sinnemestring kan du sjekke ut "Alternativ til Vold" sine sider på nettet (www.atv-stiftelsen.no/). 

Jeg har forslag på to bøker som tar for seg emnet om mestring av sinnet.  Den ene er: "Hvordan mestrer du sinne?"- selvhjelpsløsninger for menn- av Frank Donovan.  Den andre heter: "Våg mer!" - en bedre hverdag med psykologisk trening- av Gunnar Cramer, Dag Furuholmen.

Jeg håper at mine tanker og råd er til hjelp for deg og ønsker deg masse lykke til videre!

 

Med vennlig hilsen psykologen

Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser