Hopp til hovedinnholdet

Sliter med prestasjonsangst.

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei. Jeg har gått rundt og lurt litt på om jeg kan ha prestasjonsangst. Jeg klarer ikke å gjøre ting jeg ikke har gjort før, ting jeg er usikker på om jeg klarer helt 100% riktig, eller for eksempel framføringer og prøver. Et eksempel kan være det at jeg er halvt tysk. Besteforeldrene mine snakker bare tysk, ikke engelsk eller norsk. Jeg forstår flytende, men jeg er ikke like flink når det kommer til å snakke det selv. Jeg tør bare ikke, jeg takler ikke tanken på å si noe feil. Når jeg faktisk prøver blir jeg så stressa og nervøs at jeg ikke får det til. Det er da jeg sier feil, men jeg kan det jo egentlig! Samme på prøver og framføringer. Jeg blir så stressa og nervøs at det blir mye dårligere enn det hadde trengt å bli. Jeg holder også alltid på å kollapse. Beina mine skjelver så mye. På trening takler jeg ikke tanken på å ikke klare noe. Jeg blir så flau og føler at alle dømmer meg, selv om jeg innerst inne vet at ingen egentlig bryr seg om jeg gjør en liten feil. -Jente 13

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Prestasjonsangst er noe de fleste av oss kan kjenne oss igjen i større eller mindre grad. Det er normalt å føle ubehag, begynne og stamme, få hjertebank, rødme, svette og bli skjelven i stemmen eller skjelven i kroppen når man skal ha en framføring, lese høyt eller si noe i en forsamling. En "sunn porsjon" av slik prestasjonsangst er faktisk fremmende for prestasjon da den gjør oss mer skjerpet og fokusert. Men denne angsten har en tendens til å gi seg med engang vi faktisk begynner å framføre. Det du forteller om her høres ut som en angst som har motsatt effekt for deg - at det hemmer prestasjonen for deg.

Når det gjelder angst, eller prestasjonsangst, som du kanskje sliter med her så handler det å utsette seg for det en frykter. Du skriver ikke så mye om du på forhånd tenker mye på din framføring og gruer deg. Men jeg tenker nok at du gjør det! I ditt tilfelle så har du nok liten tiltro til dine egne evner samt at du før framføringer har mange katastrofetanker som sier at du ikke mestrer eller ikke får noe til.

Det første jeg vil si deg er at du må fortsette å utfordre deg til å framføre og møte de sosial situasjonene. Ikke unngå slike situasjoner selv om du får angst, det vil bare forsterke angsten. Jeg vil også anbefale deg å på forhånd forsøke å støtte deg selv. Si til deg selv om og om igjen mange ganger for dag noen av følgende setninger: "det kommer til å gå bra", "det går bra å leve med en dårlig prestasjon", "pyttsann, det er jo bare en enkeltstående framføring/intervju", "det går over", "ingen bryr seg om jeg rødmer eller svetter", "jeg er bra nok som jeg er", " jeg gjør så godt jeg kan, så får det gå som det går", "jeg kan jo forbedre prestasjonen senere", o.l. Dette er noe som vil trygge deg og som du selv kan jobbe med før du går framfører eller møter andre sosial situasjoner hvor du får angst.

Å jobbe med sine egen tanker på denne måten virker litt uvant til å begynne med, men det virker helt sikkert positivt etter hvert. Husk at øvelse gjør mester, og du trenger MYE trening på dette. Du kan også lage dine egne setninger som går på dette å dempe prestasjonspresset. Det viktige her er at du skal flytte fokuset ditt fra den enkelte konkrete prestasjonen/resultatet over til prosessen og det å gjøre selve aktiviteten så godt du kan akkurat der og da. Verken mer eller mindre. Så får det gå som det går.

Jeg har forsøkt å gi deg noen tips for hvordan du kan jobbe med angsten din. Husk at angst er slitsomt ikke farlig og at du med øving i slike situasjoner vil merke mindre og mindre angst på sikt. Forsøk å jobb selv med de rådene jeg har kommet med her. Dersom du fortsatt ikke opplever at angsten gir seg så håper jeg at du kan oppsøke hjelp for å få bukt med dette problemet.

Du kan få mye informasjon ved å kontakte Angstringen Norge, tlfnr. 22223530, et nettverk av selvhjelpsgrupper for mennesker med angstproblemer. Sjekk på nettetwww.angstringen.no/. Når det gjelder angst og prestasjonsangst, slik du skriver om her, så finnes det en rekke behandlingstilbud for dette i Norge, i form av medisiner, terapi eller selvhjelp eller kombinasjoner av disse. De finnes en rekke selvhjelpsbøker. Jeg kan anbefale en som heter "Trange rom og åpne plasser". Dette er en kognitiv selvhjelpsbok skrevet av Torkil Berge og Arne Repål. 

Jeg legger ved et par artikler som jeg tror du kan ha nytte av å kikke litt på.

Med vennlig hilsen psykologen

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Nervøs før framføringer eller presentasjoner?

Framføring i klasserom (colourbox.com)

Skal du presentere prosjektet ditt foran klassen? Eller er du trukket ut til muntlig eksamen og gruer deg veldig? Slik takler du nervene.

Les mer

Stressa? Appen SMART kan hjelpe deg

Stressa jente med skolearbeid

Du kan oppleve stort stress hvis du utsettes for en krise eller katastrofe, eller du kan kjenne økt stress om du har mye arbeidspress og oppgaver du skulle ha gjort. På SMART-appen finner du tips, råd og øvelser for å takle stress.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser