Hopp til hovedinnholdet

Jeg sliter med angst og stress. Angsten kommer i situasjoner som ligner hverandre. Hva kan jeg gjøre for å fjerne angsten?

Jente 17 år
 

Spørsmål

Jeg sliter med angst og stress. Trenger ikke å gå så veldig inn i detaljer, men angsten kommer på bestemte plasser/situasjoner som er lignende hverandre, ikke hele tiden. Har altså ikke sosial angst, men i bestemte situasjoner. Dette har jeg nå hatt i over 1,5 år og jeg sliter f.eks veldig med å være i klasserommet. Jeg har nå begynt å dra til en typ psykolog, men jeg føler ikke det hjelper. Hun er forståelig og kan jobben sin, men jeg føler ikke pratingen der endrer noe om hvordan jeg føler når angsten kommer og jeg er i situasjonen. Altså pratingen endrer ikke meg. Det hjelper bare der og da, ikke i situasjonen. Hva kan jeg gjøre for å fjerne angsten? Finnes det andre måter enn pusteteknikker og snakking? Dette er noe jeg har prøvd flere ganger, men dessverre ikke funker...Tar veldig gjerne i mot flere tips! Hilsen jente som gruer seg ekstremt til skolestart.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei jente 17 år

Takk for at du skriver til oss. Jeg kan forstå at du gruer deg til skolestart og at du har behov for å lære deg å mestre angsten slik at din skolehverdag skal bli bedre for deg.

Angst er en ubehagelig kroppslig reaksjon fordi den merkes godt i kroppen både fysisk og psykisk. Det kjennes ved at man får hjertebank, blir svimmel, puster raskere, svetter, føler seg varm osv. Tankene kan gå  fort og man rekker ikke tenke eller føle klart. Man opplever å miste kontroll.

Denne aktiveringen og opplevelsen av å miste kontroll gjør at kroppens signalsystem fyrer løs og tror at den er i en slags fare. Det er den nødvendigvis ikke men den reagerer slik.

Det er også slik at når vi kjenner igjen denne ubehagelige følelsen komme så blir kroppen på vakt og tror at den er i fare - med andre ord så får man ofte angst for angsten.

Angst er imidlertid ikke farlig og det  går over. For noen så er det til hjelp å se for seg angsten som en bølge som kommer skyllende og når en topp og flater seg ut igjen.

Slik jeg forstår deg så får du angst i situasjoner som ligner hverandre. Det betyr at det er disse situasjonene du bør lære deg å håndtere.

Det kan for noen være til hjelp å visualisere de situasjonene du vet er ubehagelige for deg selv. Sett deg ned og lukk øynene og se for deg en situasjon som du vanligvis får angst i. Du kan også se for deg at du vet at det ikke er farlig og at det går over. Ved å puste rolig så forteller du kroppen din at den ikke er i fare og signalsystemet i kroppen din vil tro på dette og roe seg ned.

Det kan også hjelpe å fokusere på noe utenfor deg selv. Du vet fortsatt at dette går over og ikke er farlig. Det kan være å  ha en stein eller lignende i lomma som du kan kjenne på med fingrene dine og forsøke å tenke på hvordan den kjennes ut. Da avleder du tankene dine og du vil få tilbake kontroll.

Det kan også hjelpe å se på noe i rommet eller å f eks krølle tærne i skoa. Dette avleder oppmerksomheten fra ditt indre og du vil klare å få tilbake kontrollen.

Dette kan være vanskelig i starten men det vil bli lettere etter hvert. Forsøk å finn en strategi som hjelper deg best. Det viktigste er å tenke at dette ikke er farlig og at den aktiveringen som skjer inni deg roer seg ned.

Det er fint at du snakker med psykolog og at du får hjelp til å snakke om angsten. Det kan også være nyttig å vite hvorfor man får slike reaksjoner i spesielle situasjoner. Ofte så  er det slik at man har vært i en ubehagelig situasjon også reagerer kroppen automatisk når den er i tilsvarende situasjoner.

Legger ved noen artikler til deg som du kan ha nytte av.

Ønsker deg alt godt!

Vennlig hilsen Psykiatrisk Sykepleier

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Panikkangst

Jente får angst på gata (colourbox.com)

Panikkanfall er noe alle kan oppleve å få. Det er ikke farlig, men veldig ubehagelig. Har du litt mer kunnskap om hva som skjer i kroppen ved panikkanfall, kan det være til hjelp.

Les mer

Stressa? Appen SMART kan hjelpe deg

Stressa jente med skolearbeid

Du kan oppleve stort stress hvis du utsettes for en krise eller katastrofe, eller du kan kjenne økt stress om du har mye arbeidspress og oppgaver du skulle ha gjort. På SMART-appen finner du tips, råd og øvelser for å takle stress.

Les mer

Kaos i hodet og følelser som koker?

Frustrert og lei gutt (colourbox.com)

Ro deg ned og skaff deg oversikt over situasjonen. Lær deg litt "psykologisk førstehjelp" og bruk hjelpehånden for å rydde i tankene.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Angst
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om angst