Hopp til hovedinnholdet

Sliter med noe som kan minne om noe depressivt.

Jente 16 år
 

Spørsmål

Jeg orker ikke mer snart. Jeg er dårlig til å forklare hvordan jeg har det, men jeg skal prøve. Jeg føler meg tom, det er akkurat som om jeg ikke føler noen ting lenger. Før så gråt jeg ofte, gråt meg ofte til søvn pga tanker hvordan jeg har det med meg selv. Men jeg klarer ikke å gråte lenger, jeg husker ikke sist gang jeg gråt. Jeg klarer ikke være glad. Hjemme snakker jeg nesten ingenting lenger, men når jeg er med venner så smiler jeg og later som om alt er bra. Men ingenting er bra. Jeg har det veldig bra hjemme og har veldig gode venner, så har egentlig ingen grunn til å ikke ha det bra. Men jeg har det ikke bra. Det har vært slik i ca et og et halvt år. Men det går veldig i perioder. Jeg kan ha det bra, også plutselig når alt er bra så føler jeg meg tom igjen, bare helt plutselig. Det varierer veldig på hvor lenge de vanskelige periodene varer. Når Jeg er i en veldig ille periode så har jeg ikke energi og vil bare ligge i senga og vil bare ende livet. Hjelp hva er galt med meg?

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Uten å ha hatt deg til samtaler eller utredning så er det vanskelig for meg å si noe med 100% sikkerhet om hva det er du sliter med. Det som er sikkert er at du føler at ting er vanskelig nå og at du ikke takler det på noen god måte. Det er derfor bra at du skriver inn til UNG.no og søker råd og veiledning. Dette er et godt tegn på at du tar psyken din på alvor og ønsker å få det bedre.

Det kan rett og slett bare være at du er nedstemt pga. tilværelsen din er vanskelig og at du har mange sterke følelser som det kan være vanskelig å vite hvordan man skal takle når man er ungdom. Du beskriver samtidig en del tanker og syn på livet som har veldig negativt innhold og derfor kan det være greit at jeg skrive litt om depresjon for å se om du kan kjenne deg igjen i beskrivelsen. Nedenfor har jeg også skrevet litt om hva du burde gjøre hvis du er depressiv og noen praktiske tiltak som kan ha positiv effekt på din psykiske helse.

Symptomene på depresjon er ofte ganske lik hos ungdom og voksne. I all hovedsak dreier det seg om at personen som er deprimert lider av et senket stemningsleie, tapt interesse, gledesløshet og energitap som fører til trettbarhet og redusert aktivitet. Andre vanlige symptomer er, redusert konsentrasjon og oppmerksomhet, redusert selvfølelse og selvtillit, skyldfølelse og mindreverdighetsfølelse, triste og pessimistiske tanker om fremtiden, søvnforstyrrelser og redusert appetitt.  Folk har forskjellige måter å takle depresjonen sin på. Isolasjon, krangling, trøstespising, selvskading, utagering eller rusing er noen de mest vanlige å "håndtere" sin depresjon på, men som regel så gjør denne atferden bare situasjonen verre.

Når man er deprimert kjennetegnes dette bl.a av at det er en konstant dårlig stemning i kroppen hele tiden, dag ut og dag inn, uke etter uke osv. Når man er fastlåst i en slik stemningstilstand, blir det gjerne slik at den deprimerte ikke klarer å slutte å snakke om og tenke på negative og håpløse ting i tilværelsen, enten det dreier seg om negative opplevelser i eget liv, negative nyheter på TV eller pessimistiske forventninger om fremtiden osv. Endeløse tankerekker om at " jeg orker ikke å prøve, for alt er egentlig bare håpløst og meningsløst og ødelagt uansett" osv.

Sånn er det når man sliter med for lavt stemningsleie. Man klarer ikke slutte å tenke negativt. Selv en bagatell kan da vippe deg av pinnen og utløse automatiske håpløshetstanker om at man er en udugelig person i en håpløs verden. Når man sliter med depresjon, lønner det seg derfor å beskrive livets utfordringer og sette ord på de følelsene og tankene man sliter med. Det er på den måten man får bearbeidet dem. Det er derfor jeg vil anbefale deg å snakke med noen voksne hvis du føler at du har mange av de nevnte symptomene.

Snakk med noen voksne du føler at du kan stole på som f.eks. foreldrene dine eller noen på skolen du går på som helsesøsteren eller rådgiveren din. De vil kunne lytte til hvordan du har det og eventuelt hjelp deg å komme i kontakt med en lege hvis du har behov for dette. Siden du er over 16 år kan du selv ta kontakt med fastlegen din. Hvem som er legen din finner du ut på denne linken www.helfo.no. En lege vil kunne lytte til dine problemer og vurdere om det kan være en god ide å henvise deg til en passende instans som f.eks. hos en psykolog eller psykiatrisk sykepleier.

Jeg pleier alltid å understreke at hvis man skal snakke med noen om sine problemer så må man ikke tilbakeholde noe informasjon om hvordan man egentlig har det og hvordan man ser på seg selv og tenker om sin situasjon. Husk bare at jo mer du forteller, jo lettere vil det bli for de som skal hjelpe deg å forstå alvoret av din situasjon. Jo mindre du forteller, jo lettere er det å misforstå deg eller avfeie dine problemer som "noe som sikkert går over". Hvis du føler at det er vanskelig å ordlegge seg, så skriv dine plager ned på et papir og gi det til som skal hjelpe deg.

Når det gjelder praktiske råd for hvordan man kan prøve å komme ut av en vanskelig periode på egenhånd så eksisterer det et par råd. Det ene er å være i fysisk aktivitet. Det trenger ikke å innebære lange treningsøkter, men å få tatt seg noen daglige gåturer på rundt 45 minutter eller korte treningsøkter hjemme hver dag vil kunne hjelpe deg. Har du mulighet til å trene mer så er selvfølgelig dette en fordel. Det viktigste er å få gode rutiner inn i livet ditt. Ved siden av trening gjelder dette også søvn og matinntak. Dårlig søvn kan ha en sterk påvirkning på humøret og mange mennesker som sliter med depresjon har ofte snudd døgnet på hodet. Det blir viktig å få lagt seg en stund før midnatt og komme seg opp til rimelig tid om morgenen. For å sikre seg god søvn er det viktig at man ikke sover på dagen, har frisk luft på rommet, ikke drikker kaffe/te eller røyker sigaretter kort tid før du sovner, at du tar deg et bad/dusj før du legger deg (varmt vann på hode, nakke og skuldre da dette er veldig typiske spenningssmerter ved psykiske lidelser), tar deg en liten matbit en time før du legger deg. Fysisk helse henger sammen med psykisk helse. Sundt kosthold har også en positiv effekt. Hold deg unna ferdigmat/hurtigmat og pass på at du får i deg de viktige næringsstoffene. Sosial aktivitet er også viktig. Meld deg inn i en forening eller aktivitetslag hvor du har anledningen til å bli kjent med andre. Hold kontakt med familie og andre bekjente også! Du må med andre ord tvinge deg selv til å trene når du ikke orker å trene og du må tvinge deg selv til å være sosial de gangene du bare ønsker å være alene. Klarer du å gjennomføre disse rådene er jeg sikker på at du vil merke en gradvis bedring.

Sosial støtte er en av de faktorene som øker muligheten for raskere progresjon og ofte kan familie være viktige støttespillere slik at man føler seg bedre etter en god prat. Problemer blir alltid mindre når vi har noen å dele dem med og mange personer kan være til god støtte og sikkerhet for deg hvis du tillater dem inn i problemene dine. Både omsorg og bekreftelse på at ting er trygt er bare noen av de hjelpende elementene som andre mennesker kan bidra med.

Tenårene kan være en vanskelig periode for mange ungdommer og hvis man føler seg forhatt så kan man lett få dårlig selvbilde og føle seg trist. Dette trenger ikke bety at man nødvendigvis har en psykisk lidelse. Dersom du ellers har et greit funksjonsnivå og klarer å konsentrere deg og få gode karakterer kan være en indikasjon på at du kanskje ikke har en så veldig alvorlig depresjon, men det betyr ikke at man ikke skal ta sine problemer på alvor og gjøre det som må til for at man skal få det bedre.

Hvis du har det vanskelig og trenger en nøytral person å snakke med, så kan du også ringe støttetelefoner og snakke med noen når du har behov for dette. Dette kan også fungere som en god forberedelse på å snakke med en profesjonell om dine plager og vil kunne være et godt springbrett for å begynne å sette ord på alt du sliter med. Problemer føles alltid litt mindre når man deler dem med noen og kan hjelpe deg å  få ting litt på avstand og få tømt tankene og følelsene sin litt. For eksempel kan du ringe Mental Helse sin hjelpetelefon på tlf: 116 123. Du vil kunne snakke om alle slags problemer og tjenesten er anonym. Hjelpetelefonen er et døgnåpent tilbud  for alle mennesker, uansett alder. Det er gratis å ringe. Du kan også ringe Røde kors sin hjelpetelefon for barn og ungdom på tlf: 810 333 21. Denne tjenesten er gratis å ringe fra fasttelefon og mobil. Telefonen er åpen mandag til fredag fra klokken 14.00 til 20.00. 

Jeg legger ved noen artikler som jeg tror du vil ha veldig god nytte av å kikke litt på. Håper dette var til hjelp for deg! Lykke til!

Med vennlig hilsen psykologen

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

- Jeg er så trist, sliter og vet ikke hva jeg skal gjøre

Trist jente (colourbox.com)

Følelsene mine svinger veldig, og jeg sliter, er ofte lei meg. Jeg vil prøve å klare meg selv. Har dere tips?

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer

Depresjon

Deprimert gutt

Depresjon oppfattes ikke alltid som en sykdom. Verken av deg selv, menneskene rundt deg eller av legen. Symptomene er ikke alltid åpenbare. Mennesker med depresjon gjemmer ofte sin sykdom i stedet for å søke hjelp. Alle føler vi oss nedfor av og til, men depresjon er noe langt mere. Heldigvis kan behandling være til stor hjelp.

Les mer

Hjelp deg selv ut av depresjonen

Gutt tenker

Depresjon påvirkes i stor grad av hvordan man tenker. Én måte å mestre depresjon på kan være å utforske og avsløre den negative og urealistiske tenkningen, og så lære seg å korrigere tanker og bytte dem ut med realistiske. Annen bevisstgjøring og stukturering i hverdagen kan også være til hjelp.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser