Hopp til hovedinnholdet

Hei! Jeg er veldig redd for døden! Og gruer meg veldig til å miste nokon i familien min.

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei!Jeg er veldig redd for døden! Og gruer meg veldig til å miste nokon i familien min.Er ein veldig mammadalt så snakker berre med ho om ting eg sliter med.Har og skoleproblemer som gjør at eg er innimellom borte fra skulen.Kan forestille meg drepe meg sjølv eller at nokon andre dør i familien min.Mamma veit om dissa tankene men eg liker ikkje å snakke med personer eg ikkje kjenner. Mamma seie ofte alt eg seie til pappa når eg ikkje er der/høre.Storesøstra mi veit ikkje for ho hadde blitt veldig lei seg.Liker godt å forestille meg at eg er ein skuespiller og er med i ein kjent serie og har ein jentekjæreste som er der for meg.Og at de innimellom er masse spenning,triste ting osv.(Det er fra ein serie som heite Arrow eg ser på) der er de tortur og litt dreping. Liker ikkje å snakke med andre eg ikkje kjenner! Foretrekke anonym skriving(som dåkke;).Gruer meg veldig til å bli voksen og(ser mørkt på de) mamma er 62 og pappa 59. Innimellom popper døden opp. Noen ganger enkelt å dytte bort.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei jente 13,

Takk for at du skriver til oss. 

Du skriver at du er veldig redd for døden, og forteller om mange ulike tanker du har rundt dette. Du gruer deg til å miste noen i familien din, og tenker på døden når du tenker på alderen til foreldrene dine. Du kan også få fantasier om å drepe deg selv eller forestille deg at noen andre i familien din dør. 

Tanker om døden

Det er slik at mange ungdommer tenker en del på døden, så du er ikke alene om dette. For mange ungdommer går disse tankene over etterhvert som de blir eldre.

Samtidig så kan det å gruble mye rundt døden gi vonde følelser, og kjennes slitsomt for den som går rundt med disse tankene. Det at vi ikke vet så mye om døden og hva som skjer etter at vi dør kan kanskje være med på å gjøre det enda vanskeligere å gruble over døden. Mange som bruker mye tid på å tenke og bekymre seg kan kjenne seg igjen i at vonde følelser vokser inni seg når man setter i gang å gruble, og det kan også være vanskelig å komme ut av tankebanen sin når man først har begynt å gruble. Dette kan kanskje kjennes ekstra vanskelig når man bekymrer seg for døden, da det er mye man uansett ikke kan få svar på. Ett tips kan være å øve seg på å utfordre tankene sine ved å stille seg spørsmål som "hjelper disse tankene meg?", "får jeg det bedre ved å ha disse tankene?" og "er det nyttig for meg å bekymre meg for dette?". Ved å øve seg på dette, så kan du hjelpe deg selv til å ikke bli så opphengt i vonde tanker.

Du kan også forsøke å vri fokuset over på noe annet når du kjenner at du blir redd for døden. Du kan for eksempel oppsøke venner, lytte til noe musikk du liker, tegne eller gjøre andre aktiviteter som gjør deg glad.

Tanker og forestillinger

Du skriver også at du pleier å forestille deg flere ting, alt fra at du er en skuespiller til å forestille deg at du dreper deg selv, og jeg får noen tanker om at du er ei jente med mye fantasi. Å være fantasifull er jo også en god egenskap! Samtidig så kan sikkert noen av forestillingene dine oppleves både skremmende og slitsomme for deg.

Mange får utløp for vonde tanker ved å tenke og forestille seg ting i hodet sitt. Kjenner du deg igjen i dette? Jeg får noen tanker om at du lever deg inn i Arrow-verdenen og så skjer det mye spennende der, som er mer spennende enn i hverdagen din. Det som er viktig å vite, er at tanker og forestillinger er ikke det samme som at tankene dine kommer til å skje eller at du er et dårlig menneske som tenker på disse tingene. Alle mennesker har rare og underlige tanker, men det er ikke alle som legger like mye vekt på dem, eller gjør at de blir redde for hva de er i stand til å finne på. Dersom du opplever å bruke mye tid på å tenke på hvorfor du tenker som du gjør, og blir redd for tankene dine, så vil jeg anbefale deg å snakke med noen.

Snakk med noen

Du snakker med mammaen din om tankene og forestillingene dine, og det synes jeg er fint å lese. Det er ikke noe greit å stå alene med vonde tanker. Du skriver også at du vet at mammaen din forteller pappa om det du sier. Er det noe du opplever som greit? Kanskje det er godt for deg å vite at pappa også kjenner til at du strever. Kanskje du og mamma kan snakke sammen med pappa om det du strever med, for på den måten å få enda en god støttespiller for deg? Foreldre kjenner barna sine ganske godt og vil dem det beste. De kan være gode støttespillere å ha, og kan være til hjelp både hjemme og i møte med andre instanser. Dersom du ikke synes noe om at mamma forteller pappa om dine vansker, så vil jeg råde deg til å snakke med mamma om dette.

Du forteller at du har vansker med å snakke med noen du ikke kjenner fra før. Kanskje er det slik at det holder å snakke med mamma akkurat nå? Dersom du opplever at du fortsetter å være redd for døden og bruker mye tid på å tenke på dette i hverdagen så vil jeg anbefale deg å snakke med noen om dette på et tidspunkt. Det finnes mange gode tilbud for ungdom som strever, og vi på ung.no vet at det hjelper å snakke om hvordan man har det. 

Dersom du ikke vil snakke med noen til å begynne med, så kan du for eksempel ha med deg mammaen din til første samtale. Hun kan hjelpe deg med å fortelle at du strever. Du kan også vise dem hva du har skrevet til oss. Jeg synes du forklarer godt hva du strever med.

Du kan ta kontakt med fastlegen din eller med helsesøster på skolen. En annen mulighet er å ta kontakt med helsestasjon for ungdom, dersom kommunen din tilbyr dette. Du kan også ringe gratis og anonymt til hjelpetelefonen Kors på halsen på telefonnummer 800 333 21 hvor du kan få god støtte og råd til å komme deg videre. Du kan ringe mellom kl. 14.00 og 22.00 mandag til fredag, og du kan lese mer om de på www.korspahalsen.no. Jeg synes også du skal snakke med kontaktlæreren din eller en sosiallærer på skolen angående skolevanskene dine. Skolen har plikt til å legge tilrette for deg, og du har både krav på en trygg og god skolehverdag og et fullverdig utdanningsforløp. Be gjerne mamma eller pappa om hjelp med dette. 

Jeg legger avslutningsvis ved noen artikler om hvordan du kan jobbe med deg selv og vonde tanker som jeg tror du kan ha nytte av å lese.

Lykke til videre!

Med vennlig hilsen psykologen

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Panikkangst

Jente får angst på gata (colourbox.com)

Panikkanfall er noe alle kan oppleve å få. Det er ikke farlig, men veldig ubehagelig. Har du litt mer kunnskap om hva som skjer i kroppen ved panikkanfall, kan det være til hjelp.

Les mer

Kaos i hodet og følelser som koker?

Frustrert og lei gutt (colourbox.com)

Ro deg ned og skaff deg oversikt over situasjonen. Lær deg litt "psykologisk førstehjelp" og bruk hjelpehånden for å rydde i tankene.

Les mer

Lær å takle vanskelige situasjoner og vonde følelser

Du kan lære deg metoder for å takle vanskelige situasjoner. Om du lærer deg å ta bedre styring over tankene dine, kan du få kontroll over hva du skal gjøre når følelsene er sterke eller vonde.

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser