Hopp til hovedinnholdet

Lurer på om hun sliter med sosial angst. 

Jente 16 år
 

Spørsmål

Jeg har alltid vært en litt reservert, men sosial person med mange venner og nokså god selvtillit. Det siste halvåret har jeg dessverre kjent mye på nervøsitet og overdreven selvbevissthet i situasjoner som inkluderer andre mennesker. Det kan være slitsomt å ta buss eller gå i butikken, jeg unngår mennesker jeg kjenner på gata og svarer helst ikke på telefonen. Fester med mange ukjente har blitt ubehagelig, selv med alkohol i blodet. Jeg har lest meg opp på sosial angst, men kjenner meg ikke helt igjen. Jeg kan oppleve økt puls og skjelvinger, men får aldri faktiske panikkanfall, og opplevelsene mine er heller ikke så ille at jeg f.eks. unngår sosiale sammenkomster. Mulig jeg overtenker og at en viss dose nervøsitet er noe folk flest opplever, men det er rart at det har sneket seg på, samtidig som det er slitsomt og litt hemmende å ha det sånn. Hva kan jeg gjøre for å bedre dette, og når er det så ille at man f.eks bør vurdere psykolog? Vil gjerne bli kvitt klumpen i magen.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Det du sliter med kan kalles angst og det kan minne om noe som kalles sosial angst.  Jeg skal fortelle deg litt om sosial angst, men før jeg gjør det så vil jeg poengtere til deg at det du sliter med i sosiale situasjoner ikke trenger å være en angstlidelse.  Det kan heller være snakk om en sjenanse som er vanlig blant mange unge/ungdom og noe som kommer til å gi seg med tiden.  For å finne ut om du sliter med en angstlidelse så må du snakke med fastlegen din.  Legen din vil igjen kunne henvise deg til samtaler hos en psykolog. Du kan også snakke med helsesøster på skolen der du går. Her vil du også få veldig god hjelp for den angsten du sliter med. Hvem som er fastlegen din finner du ut på denne linken www.helfo.no. 

Mange på din alder opplever å slite med lignende problemer du sliter med - med hensyn til prestasjoner på skolen, redsel for negative vurderinger fra andre og opptatthet av å bli likt/akseptert av andre jevnaldrende.  Sosial angst er en lidelse der personen er plaget av sterk angst for å gjøre ting sammen med andre.  De vegrer seg for å snakke med andre og ønsker ikke å komme i sentrum for oppmerksomhet.  De er svært opptatt av å ikke virke dumme eller for ikke å bli flaue. Angsten fører gjerne til kroppslige plager som rødme, svetting, skjelving, tørrhet i munnen, hjertebank, følelse av å ville besvime - og man er redd for at andre merker det.  Dette kan føre til at man ikke makter å være sammen med andre mennesker og bare øsnker å unnslippe eller rømme fra situasjonen som er vanskelig.

En av de viktigste måtene å komme seg ut av angst er å bli værende i de situasjonene som man opplever som vanskelige/angstfulle slik at man kan skaffe seg bevis på at det man frykter sjeldent eller aldri skjer.  Psykologisk sett er det klart at mennesker med sosial angst har en tendens til katastrofetenkning.  Det betyr at man nærmest automatisk blir konsentrert om det som kan gå galt i samværet med andre mennesker.  De tror at andre vil benytte første sjanse til å dumme dem ut eller gjøre narr av dem.

Sosial fobi er mye mer alvorlig enn vanlig sjenanse, fordi den opplevde plagen er mye større og lidelsen medfører funksjonssvikt.  Det finnes mange ulike hjelpetilbud for dem med angst og det er god grunn til å regne med at du vil få det bedre når du får hjelp.  Det du kan gjøre for å hjelpe deg selv er å ikke unngå sosiale situasjoner.  Press deg selv til å delta selv om du er ukomfortabel.  Du må få erfaringer på at det du frykter skal skje faktisk ikke skjer!  Si i fra til andre, møt deres blikk når du går forbi dem og utfordre deg selv på denne måten.  På sikt vil du da få slike erfaringer og selv innse at andre faktisk liker deg, at andre er til å stole på og at du ikke dummer deg ut.

Snakk med legen din og/eller med helsesøster på skolen der du går. Sammen vil dere finne ut hva det er du sliter med og hvordan du kan jobbe med å tørre å være mer sosial.  Håper at dette var til hjelp for deg!


Med vennlig hilsen psykologen

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Dette kan du snakke med en helsesykepleier om

Helsesykepleier

Helsesykepleiere kan svare på spørsmål om kropp og helse, pubertet, sex- og samliv, problemer med venner eller familie, vanskelige tanker og følelser, bekymringer, livvstilsproblemer og annet.

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer

Sjenert eller sosial angst?

Usikker? (colourbox.com)

Du har sikkert følt deg sjenert noen ganger? De fleste vil kjenne på dette i noen situasjoner i livet, og noen vil merker det mer enn andre. Noen kan oppleve at de er mer sjenert i perioder av livet, for eksempel i ungdomsalderen.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser