Hopp til hovedinnholdet

Hvordan kan jeg bli kvitt redselen i sosiale grupper?

Jente 14 år
 

Spørsmål

Sliter med dårlig selvtillit. Vet at æi egentlig e god nok, men klarer bare aldri å tro på det. Klarer nesten ikke å prate høyt i klassen, og blir kjempenervøs hvis æi skal ikke vet helt nøyaktig ka æi skal si. I blant så kjennes det ut som alt bare kobles ut et lite øyeblikk og alt øi hadde stålkontroll på og klarte, plutselig bli vanskelig og ikke fikk det til. Har lyst til å gjøre det bra på skolen,men jeg klarer bare ikke å bli muntlig. Vet ikke om det er en type angst eller Noe Sliter også med at æi ikke blir fornøyd med meg selv. Føler at nesten alt jeg gjør blir galt. e mye sliten pga mye som skjer. Ender ofte med at æi blir irritert og skuffet over med selv å begynner å slå meg selv i hodet. Vet ikke om det e hardt, e vant til det nå, for hvid jeg krasjer i noe kjenner jeg det nesten ikke mens andre tror jeg slo meg. Hva skal jeg gjøre? Føler at jeg ikke strekker til alt jeg burde. Hvordan kan jeg bli kvitt redselen i sosiale grupper? Og den dårlige følelsen jeg hele tiden har

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei, jente 14 år! 

Takk for at du skriver til oss i ung.no og forteller om at du opplever at du er engstelig i sosiale grupper. Du forteller også at du blir så skuffet over deg selv at du slår deg selv i hodet. Dette høres det ut som det hadde vært lurt å snakke med noen om. Det å være engstelig for å snakke høyt i grupper er det veldig mange som kan kjenne seg igjen i og derfor er det mye hjelp å få også for å snu et vanskelig mønster. Jeg har flere gode råd til deg angående hvem du kan snakke med om dette:

1) Helsesøster på skolen din. Gratis. Hun er vant til å snakke med mange på din alder om lignende ting. Hun kan helt sikkert gi deg gode råd. 

2) Helsestasjon for ungdom der du bor. Også gratis. Se her

3) Dersom du etter samtale med helsesøster/helsestasjon kommer fram til at du trenger lenger oppfølging hos for eksempel psykolog så er det mulig å få henvisning til dette hos legen. 

Du spør om råd til å bli kvitt redselen i sosiale grupper og nervøsiteten du opplever. Jeg har noen generelle tanker rundt dette som kan være nyttig å tenke over når man blir redd for å snakke høyt. 

1) Ofte så overvurderer vi hvor mye de andre følger med på oss når vi snakker. Tenk over om du følger veldig mye med på de andre i klassen som sier noe? Som regel er det slik at alle er mest opptatt av hva de selv sier og gjør slik at man ikke har så mye kapasitet til overs til å legge merke til andre i detalj. Dette kan være en nyttig tanke å ha med seg når man føler at alle følger veldig godt med slik at det blir vanskelig å snakke. 

2) Det kan også høres ut som du stresser med å tenke at du "ikke skal si noe feil". Et råd kan være å ikke "øve" seg inne i hodet før man snakker. Dette gjør det kanskje bare enda mer skummelt fordi man kan faktisk ikke vite hvordan samtalen vil utvikle seg uansett. Kanskje svarer de man snakker med noe annet enn det man hadde "sett for deg" i hodet og da blir det lettere å ikke ha tenkt ut på forhånd men heller bare ta det som det kommer. 

3) Et annet råd er å ikke prøve å følge så mye med på om man er engstelig eller ikke. Dersom man kjenner mye etter på hvor engstelig man er i kroppen så vil man ofte legge mer merke til nettopp dette. Å prøve å bruke fokuset UTOVER på det som skjer i klasserommet/gruppen kan være et nyttig råd. For eksempel ved å se på hva de andre sier og gjør og prøve å fokusere på temaet som blir snakket om heller enn det som skjer i vår egen kropp. 

Masse lykke til! Og husk at det er veldig ofte nyttig å dele tankene sine med noen. 

Med vennlig hilsen psykologen 

 
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer

Om selvfølelse og hva du kan gjøre for å bedre den

Gutt i en eng (colourbox.com)

Selvbildet og selvfølelsen påvirkes av mange forskjellige forhold. Når du vet mer om hva som påvirker selvfølelsen din, kan du også jobbe med å gjøre den bedre.

Les mer

Sjenert eller sosial angst?

Usikker? (colourbox.com)

Du har sikkert følt deg sjenert noen ganger? De fleste vil kjenne på dette i noen situasjoner i livet, og noen vil merker det mer enn andre. Noen kan oppleve at de er mer sjenert i perioder av livet, for eksempel i ungdomsalderen.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser