Hopp til hovedinnholdet

Jeg føler meg tykk, selvskader og har angst og depresjon, hvem kan hjelpe?

Jente 13 år
 

Spørsmål

Hei.  Jeg er ikke fornøyd med kroppen min, føler det er mye press siden alle jentene på skolen min er er passe. Veier rundt 60+ kg og er 1.70 høy. Trener ganske mye håndball. Men føler meg forsatt tjukk. Jeg selvskader, sliter med angst depresjon og får veldig ofte angst anfall. Vil helst ikke si dette til noen i familien min. Har sagt det til noen nettvenner men ikke til noen som bor her jeg bor. Har prøvd og si det til noen venner men enten så sier de: Å off eller: Ja samme her. Føler ikke jeg får noe støtte av dem. Finnes det noe side man kan skrive med noen leger eller noe lignende? Sier bare takk får svar på forhånd. Ha en fin dag videre<3

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei jente 13 år.

Takk for at du kontakter Ung.no.

Det er forståelig at du har det vanskelig om du har tanker om at du er tjukk, selvskader og sliter med angst og depresjon. Jeg forstår at du leter etter måter å få det bedre, derfor er det bra at du tar kontakt med oss. For kutting er ikke en god måte å håndtere vanskelige følelser på.

Men det er først og fremst viktig å vite at det skjer store endringer med kroppen din i puberteten. Denne utviklingen skjer i forskjellig takt og derfor kan det være veldig store forskjeller på dere. Noen er tidlige i puberteten, mens andre er seine. Det er også normalt å få mer fett på kroppen og former når en skal gå fra å være jente til å bli kvinne, da er det normalt å gå opp i vekt.

Men det er ikke en bestemt vekt som er normalt for en på din alder. Det normale er forskjellig fra person til person, i forhold til hvor høy en er og hvor langt en er kommet i puberteten. Vi er alle født med vår spesielle kroppsbygning, som igjen er bestemt av arv fra egen familie. Og den vekten du oppgir er helt normal.

Noen har ønsker om å være tynnere og forsøker slankekurer. Det kan være helseskadelig for deg uten kyndig veiledning. Spis 4-5 måltider om dagen med sunn og variert kost, og vær i aktivitet flere dager i uken. Fysisk aktivitet er også viktig for helsen og det er bra at du trener mye håndball.

Det er viktig at kroppen får næring som er i samsvar med hvor aktiv du er. Jo mer du trener jo mer må du spise. Når man er i puberteten er det ekstra viktig at man ikke mister for mye vekt. Kroppen skal vokse og utvikle seg og alt dette trenger man energi for å gjøre.

Forsøk å fokusere mindre på kropp og utseende, unngå å sammenligne deg med andre og vær stolt over den kroppen du har. Avvis negative tanker om kropp og vekt, det gjør deg bare trist, redd og usikker.  

Så om du ønsker å få det bedre, kan det være først og fremst være lurt å sjekk ut hva du sier til deg selv om deg selv. Ofte er dette urettferdige og vonde tanker som gir en vonde følelser. Forsøk å bruke mindre tid med disse tankene og avvis dem som søppeltanker du ikke har bruk for. Avled deg selv med å gjøre noe annet og vær heller mer opptatt av å ha det hyggelig sammen med gode venner. 

Det er ikke bra at du selvskader, har angst og depresjon og at du ikke har snakket med noen som kan hjelper deg. Jeg ser at du ønsker å vite noe om forskjellige sider du kan kontakte for å få snakket med en lege eller lignende. Jeg legge ved en artikkel med oversikt over gode hjelpetjenester som du kan sjekke ut.

Men jeg anbefaler deg heller å snakke med helsesøster på skolen eller fastlegen din. For det hjelper å snakke med noen som kan mye om det å ha det vanskelig. Sammen kan dere finne ut hva som kan gjøres for at du kan få det bedre og gjøre noe annet enn å selvskade når du synes tanker og følelser blir for vanskelige å håndtere.

Jeg ser at du sier at du ikke ønsker å snakke med noen i familien din. Samtidig er det slik at om du skal få hjelp, er det viktig at andre får vite hvordan du har det. Mange gruer seg for å si i fra til noen voksne, men i de fleste tilfeller vil en føle en lettelse og få det bedre bare ved å snakket med noen.

Det kan føles vanskelig i starten av en samtale, husk da at de voksne som skal hjelpe deg, er trent i å snakke med unge og vil forsøke å hjelpe deg på best mulig måte. Et tips kan være å la dem lese ditt spørsmål og svar fra oss.

Så ta en prat med helsesøster på skolen eller noen andre voksne som du stoler på. Her kan du få hjelp til å sortere litt i tanker og følelser og få gode råd om hva du kan gjøre for å få det bedre. Mange ganger kan det bli bedre ved å snakke med sine foreldre først, så kanskje du skal begynne med det?

Jeg har også lagt ved noen gode artikler om det du spør om, som jeg anbefaler deg å lese.

Håper dette var til hjelp for deg.




Vennlig hilsen Helsesøster, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Dette kan du snakke med en helsesykepleier om

Helsesykepleier

Helsesykepleiere kan svare på spørsmål om kropp og helse, pubertet, sex- og samliv, problemer med venner eller familie, vanskelige tanker og følelser, bekymringer, livvstilsproblemer og annet.

Les mer

Vær stolt av den kroppen du har!

Jente med skateboard (Colourbox)

Tenårene er en tid der kroppen forandrer seg mye. I løpet av noen få år utvikles kroppen fra barn til voksen, og det er normalt å føle på usikkerhet og sammenligne seg med andre.

Les mer

Oversikt over gode hjelpetjenester

Jenter bruker mobilen sin (colourbox.com)

Her finner du oversikt over gode hjelpetjenester for deg som har det litt vanskelig for tiden, eller deg som har spørsmål om alt fra problemer hjemme, alkohol, kropp og helse, til verneplikt og førerkort.

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer

Snakk med foreldrene dine om vanskelige ting!

Jente prater med faren sin (colourbox.com)

Er det vanskelig å snakke med foreldrene dine om personlige ting? Det er ikke så rart. Jo eldre du blir, jo mer avstand opplever du nok til dem og det er normalt. Men foreldre er ikke like håpløse som du tror.

Les mer

Hjelp deg selv ut av depresjonen

Gutt tenker

Depresjon påvirkes i stor grad av hvordan man tenker. Én måte å mestre depresjon på kan være å utforske og avsløre den negative og urealistiske tenkningen, og så lære seg å korrigere tanker og bytte dem ut med realistiske. Annen bevisstgjøring og stukturering i hverdagen kan også være til hjelp.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser