Hopp til hovedinnholdet

Sur, sinna og lei meg

Jente 17 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg har merket at det skal lite til for å få meg sur/lei meg. Dette har pågått en stund. Sinne går spesielt utover mamma. Jeg klarer ikke å kontrollere sinnet mitt når det blir sånn og på grunn av at jeg er sinna hele tiden blir jeg lei meg over min egen oppførsel. Jeg føler aldri jeg blir sett i sosiale sammenhenger og trives heller ikke stort på skolen. Jeg hadde mange venner før, men når jeg begynte på videregående bare forsvant alle. Dette har vært vanskelig for meg å takle. Jeg har over lenger periode følt meg utrolig ensom. Opp i alt dette så er det mye skolearbeid og jeg klarer aldri å slappe av. Det er lurer på er om dette kan være grunnen til sinne og hva jeg kan gjøre med det.. Jeg orker snart ikke mer og får bare mindre livsglede.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Alt det du skriver kan være grunnen til sinnet ditt ja. Du beskriver godt hvordan du har det og hvordan dette går utover deg selv og forholdet mellom deg og andre. Jeg lurer på om du kanskje er stressa?

Mange opplever at det skjer noe med vennskap og at overgangen fra ungdomsskolen til videregående er vanskelig. Det tar tid å finne sin plass i et nytt miljø. Når du er lei deg, fortvilet og ensom kan du bli mer irritabel og sliten. Da kan få lavere det man kaller impulskontroll. Det betyr at man reagerer før man rekker å tenke over hvordan det er lurt å reagere. Du skriver at du blir lei deg etterpå du har vært sinna eller på en annen måte har oppført deg urimelig mot andre. Det er bra, for da vet du hvordan du egentlig ønsker å være mot andre, og du forstår hvordan andre kan oppfatte deg. Det er viktige egenskaper når man skal finne venner og skape seg et nettverk. Mange finner ingen bestevenner i klassen. Men prøv å bli litt bedre kjent med dem du omgås til vanlig.

Legg også en plan for hvordan du kan ta vare på deg selv. Det kan føre til at du føler deg sterkere til å tåle motgang og vanskelige dager, uten at du lar det gå utover andre. Klarer du å si unnskyld til moren din når du tenker at du har oppført deg ugreit mot henne. Det kan dempe stresset hos deg at du tar ansvar og skylden for det du sier og gjør.

Jeg forstår at du kjenner på at kravene du opplever på skolen, hjemme, i fritiden o.l. er større enn din kapasitet til. Det er forskjell på å ha det travelt og å oppleve stress. Du kan oppleve stress selv om du ikke har det travelt, og du kan oppleve å ha det travelt uten å oppleve stress.

Her er noen tips som kanskje kan hjelpe deg?:           

  • Be om hjelp (foreldre, lærer , venner) hvis noe virker uoverkommelig i hverdagen. Hva  må gjøres, og hva kan vente.
  • Tenk gjennom om du bør redusere på mengden av aktiviteter hvis du er veldig aktiv på fritiden din. Står mengden aktiviteter i forhold  til hva DU ønsker?
  • Stopp helt opp når du mener du er stresset. Trekk pusten dypt mens du teller til 5, og ut mens du teller til 5.  Rolig pust roer ned kroppen.  
  • Sørg for nok søvn og skikkelig mat.
  • Sett av tid til egne behov. (trening, lesing, kino etc.)
  • Legg inn pauser i lekselesingen og planlegg slik at du vet du kommer gjennom det viktigste stoffet før hver prøve
  • Forsøk å finn ut når på dagen/kvelden du leser «best».
  • Ved prøver/eksamen: Sett deg godt ned på stolen og ha bena  godt plantet i gulvet.
  • Pust rolig ut og inn 2-3 ganger.  
  • Tenk hjelpetanker: "jeg gjør så godt jeg kan og det er godt nok", "det kommer til å ordne seg", "jeg gleder meg til dette er ferdig for da skal jeg gjøre noe jeg har gledet meg til lenge"..

Hvis du ikke får det bedre snart, bør du finne noen å samarbeide med. Du kan for eksempel snakke med helsesøster eller fastlegen din. Eller snakke med en annen voksen du stoler på. Kanskje de voksne hjemme kan hjelpe deg med dette hvis du lar dem få slippe til? Kanskje du må hjelpe dem å hjelpe deg? Legge en plan sammen med noen for å finne ut av hva du kan gjøre. Se også vedlagte artikler.

Lykke til videre.

Vennlig hilsen helsesøster, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Vanskelig å få nye venner? Ta det første steget!

Skoleelever sitter på en benk (colourbox.com)

Hva gjør man når man kommer til et helt nytt sted, uten venner, der alt er nytt? Venter du på at noen skal kontakte deg, eller gjør du en innsats for å få venner selv? Les hva ungdommer selv mener!

Les mer

Ensom? Du er ikke alene!

Ensom gutt (colourbox.com)

De fleste føler seg ensomme på et eller annet tidspunkt i livet. Du kan føle deg ensom når du er alene, men også sammen med andre mennesker.

Les mer

5 tips til den første tiden på ny skole

Skoleelever (colourbox.com)

Mange kjenner sommerfugler når de skal begynne på videregående. Nervøs fordi du ikke kjenner noen fra før? Usikker på hva som kreves? Her er tips så du kan finne deg til rette.


Skrevet av ungdomsredaksjonen

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer

Sinna? Sånn kan du mestre det!

Sinna jente (colourbox.com)

Sinne og aggresjon kan være skremmende, og er ofte vanskelig å forstå både for den som er sint og de det går ut over. Du kan lære å mestre sinne ditt. Her finner du noen tips om hva du kan gjøre og hvem som kan hjelpe deg.

Les mer

- Jeg er så trist, sliter og vet ikke hva jeg skal gjøre

Trist jente (colourbox.com)

Følelsene mine svinger veldig, og jeg sliter, er ofte lei meg. Jeg vil prøve å klare meg selv. Har dere tips?

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser