Hopp til hovedinnholdet

Blir veldig fort sint og sur, og lurer på om jeg har sinneproblemer?

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg er ei jente på 15 år og jeg blir veldig fort sint og sur. Når jeg blir det klarer jeg ikkje å roe meg ned å snakke. Så jeg lurer på om jeg har sinneproblemer? Og viss jeg eventuelt har det hva kan jeg gjøre? Jeg vil helst ikkje til psykolog eller snakke me foreldrene mine.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for at du skriver til oss i ung.no.

Det er ikke uvanlig at man kan variere i følelsene gjennom puberteten og at det kan svinge fort - kanskje flere ganger i løpet av en dag. Dette handler om at det er store endringer, både utvendig og innvendig og nye hormoner som produseres.

Du sier ikke noe om dette er noe som er kommet i løpet av puberteten eller om du alltid har vært slik? Eller er det måten du har lært å reagere på, når du blir frustrert og sinna?

Hvis du føler at dette er et problem for deg, og at din reaksjon er vanskelig å takle både for deg selv og andre rundt deg, er det absolutt et sinnaproblem.

For noen vil det være nødvendig å søke hjelp hos en profesjonell terapeut for å klare å mestre sinne sitt. Det er flere steder å henvende seg for å få hjelp.

Du kan prate med læreren som kan hjelpe deg å kontakte PPT (pedagogisk-psykologisk-tjeneste) i kommunen eller i fylket. Du kan prate med helsesøster på skolen din eller på Helsestasjon for ungdom.

Førstehjelp for sinte folk

Det finnes ingen snarlig løsning på sinnemestringsproblemer. Det er ikke noe hokuspokus du kan ta i bruk for å bli kvitt sinneproblemet raskt, det må jobbes med over tid. Noe kan du likevel gjøre allerede nå, for å unngå de største problemene.

  1. Lær deg å kjenne igjen et sinnesignal 

    Når du er sint, skjer det mye i kroppen din. Dette er automatiske reaksjoner som kalles stressreaksjoner, f.eks. blodtrykket øker, pulsen går raskere, fordøyelsesfunksjoner opphører, musklene strammer seg, spytt og slimhinner tørker.

    Neste gang du blir sint, forsøker du å legge merke til hva som skjer i kroppen din. Hva legger du merke til? Kanskje du er i stand til å merke en av de reaksjonene som er nevnt ovenfor? Noen merker at det strammer seg over brystet eller i armene, noen kjenner de blir varme eller "røde i toppen", noen blir oppmerksomme på noe i magen eller prikking et sted. Det er flott hvis du legger merke til noe! Dette er ditt sinnesignal. Tenk på sinnesignalet som et slags trafikklys: når du merker sinnesignalet, vet du at du er i ferd med å bli sint. Det spiller ingen rolle hva signalet er eller hva du kaller det, det viktigste er at du kjenner det igjen når du blir sint.

  2. Legg en plan for å utløse energien

    Når du er veldig sint, har du mye energi i kroppen. Det vil være en hjelp for deg i øyeblikket å få denne energien ut. Hvis du er sint på en utadvendt måte, vil aggresjonen din sørge for å tømme energien ut av deg. Men energien kan også hjelpes ut på en annen og mer positiv måte.

    All fysisk aktivitet vil være til hjelp for deg: gå raskt, løpe, sykle, hoppe osv. Bestem deg for en type aktivitet som du kan ty til når du er sint. Det er viktig at det er noe du kan gjøre umiddelbart og som alltid er tilgjengelig for deg. Dette er din energiutløser. Du benytter deg av energiutløseren når du merker sinnesignalet ditt.

  3. Informer de andre om planen din

    La de menneskene som er mest utsatt for sinnet ditt (kjæresten din, dine foreldre, venner, lærer osv.) få vite hva du planlegger å gjøre dersom du skulle bli sint. Hvis din energiutløser er å gå ut av huset og løpe en tur, la dem få vite det og fortell hvorfor det er viktig for deg å gjøre akkurat det (for å få ut energien). Si til dem at du har problemer med sinnet ditt og at du nå vil ta ansvar for det. Be om litt hjelp, slik som at du kan gi læreren et avtalt signal så han vet at hvis du går ut av klasserommet, er det en "energiutløser" og ti minutter pause du trenger, eller tilsvarende hjemme; at du har noe du greier å si eller gjøre før du stikker ut en tur. -Med sånne avtaler og åpenhet om problemet blir det mindre styr både der og da og etterpå.

  4. Repeter planen for deg selv hver eneste morgen

    Hver morgen, før du tar til med dagens aktiviteter, minner du deg selv om følgende: når jeg merker sinnesignalet mitt (som for meg er ... ) , skal jeg ta i bruk energiutløseren min (som for meg er ... ).

  5. Følg planen din

LYKKE TIL!

Vennlig hilsen Helsesøster ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Dette kan du snakke med en helsesykepleier om

Helsesykepleier

Helsesykepleiere kan svare på spørsmål om kropp og helse, pubertet, sex- og samliv, problemer med venner eller familie, vanskelige tanker og følelser, bekymringer, livvstilsproblemer og annet.

Les mer

Hvorfor blir du sint?

Sinna jente (colourbox.com)

Sinne er en normal følelse som vi alle har. Spørsmålet er derfor ikke om vi er sinte, men hvorfor vi blir sinte og om vi opplever å ha kontroll over sinnet. Les artikkelen og lær mer om hvordan du kan takle ditt eget sinne.

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer

Sinna? Sånn kan du mestre det!

Sinna jente (colourbox.com)

Sinne og aggresjon kan være skremmende, og er ofte vanskelig å forstå både for den som er sint og de det går ut over. Du kan lære å mestre sinne ditt. Her finner du noen tips om hva du kan gjøre og hvem som kan hjelpe deg.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Sinna
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om sinna