Hopp til hovedinnholdet

Hvordan kan jeg klare å spise bra og nok mat? Føler meg deprimert...

Jente 16 år
 

Spørsmål

Hei! Veldig ofte dropper jeg måltider fordi jeg ikke har matlyst eller bare ikke gidder å lage mat. Mange ganger spiser jeg heller sjokkolade eller noe sånt. Jeg er veldig sikker på at jeg er deprimert, men vet ikke om dette har noe med at jeg ikke spiser. Jeg har veldig lyst til å begynne å spise bra og nok mat, så jeg kan komme i bedre form, men jeg klarer det bare ikke.

Besvart 19.08.2018 11:55
 

Svar
Hei!

Takk for at du kontakter ung.no!

Så fint at du ønsker å ta tak i dette. Du skriver at du er veldig sikker på at du er deprimert. Har du snakket med noen om dette? Hvis du sliter med psyken, er det lurt å oppsøke hjelp for det. I mange tilfeller trenger man samtaler og behandling, det er ikke sikkert dette vil gå over av seg selv. Å snakke med noen om slike ting kan også føles befriende.

Om man føler seg deppa, og i tillegg spiser dårlig, kan man havne i en ond sirkel. For lite mat og dårlig mat (mye sukker) kan gi svingninger i humøret og dagsformen, og det er lettere å føle seg nedfor om man ikke spiser riktig. For deg kan det hende at det å få en god struktur på kostholdet vil hjelpe deg ut av de vanskelige følelsene.

Følelser styrer matlysten vår. Hvis man først har kommet ut av den gode måltidsrytmen, mister man ofte litt av kroppens egen sult- og metthetsregulering. Det er ikke vanskelig å få det tilbake igjen, men det krever at man skaper struktur på kostholdet sitt, og spiser selv om man kanskje ikke har så lyst på mat.

En god måltidsrytme betyr at man spiser: frokost, lunsj, middag og kveldsmat, og i tillegg har 1-2 mellommåltider.

Vi har skrevet en artikkel om matlyst, og hvilke tiltak man kan gjøre for å få den tilbake. Jeg vil råde deg til å lese denne.

For å klare å gjøre endringer i kostholdet og med trening, så krever det en god dose motivasjon og viljestyrke. Det er også lurt å gå frem på en måte som gjør det enklere å holde ut i lengden. Vi har skrevet en guide til hvordan man kan gå frem for å få til smarte endringer i kostholdet. Dette er en god artikkel som jeg vil anbefale deg å lese.

Jeg er sikker på at du klarer dette om du bare bestemmer deg for å gå all in, og lager en ordentlig plan for hvordan du skal klare det. Ikke vær for ambisiøs i starten, begynn med små skritt (små endringer) og legg til flere etter hvert som du opplever mestring.

Lykke til!

Vennlig hilsen

klinisk ernæringsfysiolog, for ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Gode vaner for en sunn hverdag

Spiser foran datamaskinen (colourbox.com)

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør at du kan gjøre din hverdag sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

Les mer

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Tallerken (colourbox.com)

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

Les mer

Depresjon og negativ tenkning

Gutt tenker

Depresjon påvirkes i stor grad av hvordan man tenker. Det finnes måter å snu typiske tankemåter som "Jeg er ikke noe verdt" og "Jeg får ikke til noe, uansett".

Les mer

Hjelp deg selv ut av depresjonen

Gutt tenker

Depresjon påvirkes i stor grad av hvordan man tenker. Én måte å mestre depresjon på kan være å utforske og avsløre den negative og urealistiske tenkningen, og så lære seg å korrigere tanker og bytte dem ut med realistiske. Annen bevisstgjøring og stukturering i hverdagen kan også være til hjelp.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Mat og kosthold
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om mat og kosthold