Hopp til hovedinnholdet

Kan få rare/ubehagelige tanker om å gjøre ting. Agerer ikke på tankene.

Jente 20 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg sliter med rare tanker som dukker opp i hodet mitt. I dag gikk jeg hjem fra trening med en sjokolademelk i hånda. Jeg fikk veldig lyst til å kaste sjokolademelka i ruta på en bil! Andre ganger har jeg blant annet fått lyst til å spytte noen i tryne, hoppe foran t-banen og lignende. Jeg gjennomfører selvfølgelig ikke tankene mine, men opplever det som ubehagelig. Tror jeg får sånne tanker, fordi jeg lurer på hvordan andre vil reagere. Er dette en sykdom?

Besvart 04.09.2018 08:57
 

Svar
Hei

Nei de tankene du beskriver her å ha, f.eks. den om å spytte på andre eller kaste sjokolademelken din på en bil, er ikke tegn på sykdom. Dette er sånne tanker som vi alle har hatt eller kan få av og til. Det som er viktig er at du vet at dette kun er tanker og at du ikke handler på dine tanker. Kanskje du får disse tankene fordi du lurer på hva som ville skje eller hvordan andre vil reagere.

Du opplever disse tankene som ubehagelige og jeg tenker derfor at det kan være lurt av deg å snakke med noen om de. Snakk med fastlegen din om dine tanker. Fastlegen din vil ta deg på alvor og sammen vil dere finne ut av hvordan du kan få bort dine tanker.

Jeg skal forsøke å gi deg noen tips for hvordan du kan endre tankemønster og bli kvitt en del av de ubehagelige tankene. 

Det er fullt mulig for deg å styre hva du bruker tid til og tenke på. Du kan aktivt oppsøke andre tanker som er mer positive for deg når de uønskede og negative tankene kommer over deg. Hvis du prøver å unngå og tenke negative og uønskede tanker, så kommer slike tanker bare til og bli mer påtrengende. La de uønskede og negative tankene komme, og drive forbi som skyer på himmelen. Hvis de ikke driver forbi av seg selv, men stopper opp i hodet ditt, kan du ta dem på fersk gjerning og iverksette tankestopptiltak. Tankestopp gjør du ved å aktivt fokusere på noe annet. Enten ved å mentalt oppsøke andre tanker eller ved og bruke hjelpemidler som TV, internett, musikk, andre omkring deg eller utføre en aktivitet som krever all din oppmerksomhet. 

Jeg foreslår at du lager en skriftlig plan for hvordan du kan avlede tankene dine. Hva slags aktiviteter kan du holde på med som du vanligvis liker og som krever fokus og oppmerksomhet? Hva slags musikk gjør deg i godt humør (og som IKKE minner deg om noe negativt og uønsket)? Legg inn den type musikk på spilleren din og ha den klar til tankestoppbruk. Kanskje det hjelper med noen dansetrinn i tillegg? Finn fram DVDer med yndlingsfilm eller program som du liker. Gå inn på internett og chat med noen eller engasjer deg i samtalen til de som er omkring deg. 

Tankestoppteknikker er ikke helt lett og virker uvant i begynnelsen, men det er helt sikker at dette virker positivt og kan endre tankemønsteret ditt. For å få det til og virke er det nødvendig at du prøver hardt og lenge på og lære deg teknikken og virkelig er villig til og øve og øve og øve slik at du kan gjennomføre jobben effektivt og konsekvent hver gang negative tanker dukker opp.

Håper at du fikk svar på det du lurte på og at mine tanker og råd er til hjelp for deg!

Med vennlig hilsen psykologen

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Kaos i hodet og følelser som koker?

Frustrert og lei gutt (colourbox.com)

Ro deg ned og skaff deg oversikt over situasjonen. Lær deg litt "psykologisk førstehjelp" og bruk hjelpehånden for å rydde i tankene.

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser