Hopp til hovedinnholdet

Jeg har hatt ekstrem dødsangst i det siste, er redd for at mamma skal dø

Jente 17 år
 

Spørsmål

Hei. I det siste har jeg hatt ekstremt dødsangst. Jeg er ikke redd for min egen død men jeg er veldig redd for at de jeg er glad i skal dø. Spesielt mamma. Det kommer mest på kvelden og det har blitt så ille at jeg kan begynne å gråte bare jeg tenker på mamma. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det har blitt så ille men jeg tror det kan ha en sammenheng med at det har vært en del død og sykdom rundt meg i det siste. Lillesøsteren til vennina mi døde for noen måneder siden av kreft og nå har mormor også fått uhelbredelig kreft. Men det får meg ikke til å forstå hvorfor det er følelsene med mamma som er værst. Jeg vil bare slutte å føle det sånn. Er det noe jeg kan gjøre?

Besvart 09.09.2018 20:08
 

Svar
Hei, jente på 17 år!

Takk for spørsmålet ditt.

Jeg synes du gjør gode refleksjoner selv midt oppi alle disse tunge tankene. Det høres ut for meg også som at tankene har en sammenheng med at du har opplevd at flere rundt deg har enten blitt syke eller dødd den siste tiden. Slike hendelser får oss ofte til å huske på at vi alle er dødelige og at livet ikke varer evig. Det er selvsagt aller mest vondt å tenke på at våre nærmeste skal dø. Du synes det er vanskelig å forstå hvorfor følelsene dine for mamma er verst. Jeg tenker at det er kanskje fordi du er aller mest redd for å miste mamma? 

Du spør om det er noe du kan gjøre. Det jeg først ønsker å si til deg da er at i forlengelse av det jeg skrev over så er jeg med deg på tanken om at du har det slik nå fordi det har vært litt spesielle omstendigheter siste tiden. Når vi vet dette så kan vi også anta at noen av de sterkeste følelsene og tankene som du opplever nå kommer gradvis til å gå over igjen tilbake til slik som du hadde det før. 

Når det er sagt så har jeg tre konkrete tips. 

1) Husk at tanker bare er bare tanker. Ofte når vi mennesker får vanskelige tanker som vi synes er ubehagelige gjør vi alt vi kan for å få dem vekk. Vi kan forsøke å distrahere oss eller si til oss selv "slutt å tenke slik, jeg vil ikke ha disse tankene". Dette fungerer som regel veldig dårlig. Hjernen vår er laget slik at den ikke kan kommanderes på denne måten. Ofte vil de tankene vi bestemmer oss for å ikke ha bare dukke opp oftere og mer intenst. Så da kan et triks være å forholde seg til disse tankene på en litt annen måte. Dersom du lar tankene dine bare være der, observer dem utenfra og si til deg selv noe sånt som at "nå kom de tankene om mamma igjen, det er ikke så rart at jeg får dem fordi det har vært mye sykdom og død rundt meg siste tiden". På denne måten aksepterer du tankene og ikke gjør alt du kan for å få dem vekk. Husk på at tanker bare er tanker. De trenger ikke å ha noe med virkeligheten å gjøre. Det at du nå tenker mer på å miste din mor enn før betyr ikke at du kommer til å takle det noe annerledes den dagen du står i denne situasjonen. Nå er det dine egne tanker som skremmer deg - du har ikke mistet din mor nå og trenger å forsøke å komme tilbake til å heller være tilstedet i livet ditt sammen med henne og de andre du er glad i.

Som sagt så tror og håper jeg at dette vil bli litt lettere for deg etterhvert. Slike vonde tanker er ofte mest påtrengende i litt sårbare perioder i livet der vi kanskje har opplevd mye vanskelig, er stresset eller på andre måter ikke er helt på topp. 

2) Finne tilbake til aktiviteter du liker. Dersom du opplever å bli veldig låst i tankene og bekymringene dine for å miste noen så kan dette gå utover hvordan du forholder deg til andre ting i hverdagen. Det er viktig i sårbare perioder å forsøke å leve så godt man kan som før. Forsøk å være med de vennene du liker å være med, gjøre de aktivitetene du liker å gjøre og ikke bli sittende for mye alene med dine tanker. 

3) Snakke med noen. Dersom du kjenner at denne dødsangsten og disse tankene ødelegger mye for deg i hverdagen så vil det være nyttig å snakke med noen om det. Dersom du klarer det kan du kanskje snakke med din mor eller andre voksne du kjenner godt om hvordan du har det. Dersom du trenger noen profesjonelle istedenfor eller i tillegg så kan du ta kontakt gratis med helsesøster eller Helsestasjon for ungdom. Du kan også dele tankene dine og erfaringene dine på Si det med ord. Her kan andre dele sine tanker og erfaringer med deg også og kanskje du kan få noen gode råd. 

Jeg ønsker deg masse lykke til! 

Med vennlig hilsen psykologen 

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hvordan kan man komme gjennom sorgen?

Gutt sitter inntil et tre og gråter ( colourbox.com)

Mange har drivkraft til å se framover, til å få et bra liv og til å gjøre det de hadde planlagt. Det kan jo ikke bare være trist. Andre igjen takler sorgen på andre måter.

Les mer

Snakk med foreldrene dine om vanskelige ting!

Jente prater med faren sin (colourbox.com)

Er det vanskelig å snakke med foreldrene dine om personlige ting? Det er ikke så rart. Jo eldre du blir, jo mer avstand opplever du nok til dem og det er normalt. Men foreldre er ikke like håpløse som du tror.

Les mer

Lær å takle vanskelige situasjoner og vonde følelser

Du kan lære deg metoder for å takle vanskelige situasjoner. Om du lærer deg å ta bedre styring over tankene dine, kan du få kontroll over hva du skal gjøre når følelsene er sterke eller vonde.

Les mer

Dette kan du snakke med en helsesykepleier om

Helsesykepleier

Helsesykepleiere kan svare på spørsmål om kropp og helse, pubertet, sex- og samliv, problemer med venner eller familie, vanskelige tanker og følelser, bekymringer, livvstilsproblemer og annet.

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser