Hopp til hovedinnholdet

Henger meg opp i ting - og overtenke ting jeg ikke gjorde før.

Jente 20 år
 

Spørsmål

Hei. De siste månedene har jeg begynt å henge meg opp i ting - og overtenke ting jeg ikke gjorde før. Det kan for eksempel være: - Hver gang før jeg skal sove må jeg dobbeltsjekke at alle vinduer og dører er lukket, og jeg kikker under senga og i skapet mitt. Jeg er redd for at enten noen skal bryte seg inn, eller at det er noen i huset. - Hvis jeg har vært ute på byen eller fest, kan jeg våkne opp med angst for at jeg har ligget med noen. Dette har jeg selvfølgelig ikke gjort, men hjernen min vrir det til at jeg har gjort det, siden jeg føler jeg ikke har hatt kontroll siden jeg har drukket. - før jeg legger ut et bilde på Instagram må jeg studere bildet i flere timer, og redigere bort bittesmå detaljer, som ingen ser. Jeg hadde det ikke slik før. Det er akkurat som at jeg ikke har like god kontakt med meg selv lenger. Jeg aner ikke hva dette er for noe. Hva tror dere? Og hva kan hjelpe.

Besvart 25.09.2018 18:00
 

Svar
Hei jente 20 år.
Takk for at du skrev til ung.no
For å hjelpe deg selv må du arbeide med å realitets-orientere deg selv og slutte med dobbelt-sjekking. Når tanker om at dører og vinduer ikke er lukket, må du tenke realistisk. Det er ikke kaldt og det er ikke trekk. Med andre ord er vinduer og dører lukket. Det er heller ingen under ei seng når boligen har vært låst. Dette må du si til deg selv, og så må du stole på at det du tenker er rett. 
For å unngå at du våkner opp med angst, må du drikke mindre alkohol. Bytt ut annen hver alkoholenhet med vann/brus. Spis rikelig før du drikker alkohol. Spis mat og drikk rikelig med vann før du legger deg om natten. Da vil du ha mer kontroll når du våkner.
For å hjelpe deg selv med Instagram, kan du ta en pause fra å legge ut bilder en periode. Da slipper du stresset med dette. 
Det er sånn at før du føler noe eller gjør noe, som å titte under sengen, har du tenkt. Det er på tenkestadiet at du kan stoppe deg selv. Når slike tanker kommer over deg, skal du øve deg på å være oppmerksom på dem. Når tanken er tenkt, skal du aktivt tenke andre tanker, realistiske tanker. Da vil du ikke ha noen grunn til å gjøre noe, som se etter dører, vinduer eller under sengen. Da stopper du unødvendige handlinger/atferd og du får det bedre med deg selv. 
Hvis dette ikke hjelper eller at du ikke klarer det, kan du snakke med helsesøster på helsestasjon for ungdom eller fastlegen din. Hvis det er vanskelig å forklare, kan du ta med utskrift/skjermbilde av det du har skrevet og eventuelt svaret her, hvis det er til hjelp. 


Jeg håper dette er til hjelp for deg og jeg ønsker deg alt godt!

Hilsen helsesøster, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Tvangslidelser

Vasker hender (colourbox.com)

De fleste som lider av tvang, har både tanker og handlinger som styres av tvangen. Man blir på en måte overstyrt av meningsløse tanker til å gjøre meningsløse handlinger. Det psykiske ubehaget kan være stort.

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer

Fastlege

Venteværelse hos fastelegen (foto: ung.no)

Fastlegeordningen gir alle innbyggere i Norge rett til å ha en allmennpraktiserende lege som sin faste lege. Frem til du er 16 år skal besøk hos fastlegen være gratis og etter at du er 16 år kan du selv bytte fastlege.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser