Hopp til hovedinnholdet

Tror jeg sliter med depresjon..

Gutt 17 år
 

Spørsmål

Hei, tror jeg sliter med depresjon. Har slitt veldig mye med selvbilde, selvtillit og mulig angst. Etter da jeg ble ungdom. Personlig har jeg følt at jeg ikke strekker til, og som resultat har jeg ikke så mange nære venner jeg kan være med på fritiden. Sliter feks. veldig med å tørre å skaffe meg jobb, jeg kan ofte komme i kontakt med nye potensielle venner, men sliter alltid å komme i kontakt med de etter første gang både fordi jeg er redd for at de egentlig ikke vil ha noe med meg å gjøre og jeg sliter mye med selvbilde mitt. Så ofte tør jeg ikke, og som resultat isolerer jeg meg mye i helgene. Jeg sliter veldig med å klare å se positivt på framtiden, klarer ikke å skjønne hvordan noen skal ville være sammen med meg eller ansatte meg for den sagt skyld. Grunnen til at jeg tror jeg sliter med å få venner kan ha noe med at jeg har opplevd personangrep flere ganger i oppveksten. Det er bare en smakebit. Sliter veldig med å forklare alt sammen. Vet ikke helt hvorfor det har blitt sånn.

Besvart 30.09.2018 14:42
 

Svar
Hei gutt 17 år!

Takk for at du tar kontakt med oss i ung.no når du har det vanskelig. Vi vil gjerne hjelpe!

Det høres ut som du har mange vonde tanker både om deg selv og fremtiden. Slik du beskriver er det flere ting som kan passe med depresjon. Jeg kan ikke diagnostisere basert på meldingen, men det viktigste er at du tar tak i det. Her finnes det mye en kan gjøre selv og en kan få veldig god hjelp.

 

1. Snakk med noen.

Dårlige erfaringer kan være med på å forme hvordan vi håndterer verden. Det hjelper snakke med noen vi er trygg på slik at vi får ryddet litt opp og ikke minst får nye positive erfaringer. Her kan familie og venner være viktig. Foreldre er ofte gode å snakke med og kan hjelpe oss når vi har det vanskelig. Kan du fortelle de hvordan du har det? Du kan også snakke med helsesøster på skolen eller helsestasjon for ungdom.

2. Jobb med selvtillit

En må bli glad i seg selv. Mange strever med å se sine gode kvaliteter. Det å kunne si positive og fine ting til seg selv er viktig. Dette kan vi trene på helt alene. Sett deg ned å skriv en liste over alle de positiv egenskapene du har. Les denne listen høyt for deg selv. Det kan være uvant til å starte med, men det kommer seg etterhvert. Jeg er sikker på listen blir lang etterhvert som en trener. 

3. Psykologisk førstehjelp

Isolasjon og unngåelse kan gjøre at vi de negative tankene får større rom og det blir mindre plass til de positive. De negative tankene påvirker følelsene våre og vi kan føle oss sint, trist eller redd. Her kan vi jobbe med at de positive tankene skal få mer plass. Jeg har lagt ved en artikkel om psykologisk førstehjelp og hvordan en kan hjelpe seg selv ut av depresjon. Dette er nyttig verktøy når en skal jobbe med tankekraften. Det krever litt innsats og arbeid, men dette har en nytte av resten av livet!

4. Ta vare på deg selv!

Prioriter de aktivitetene som gir deg glede. Har du interesser eller hobbyer som er viktig for deg? 

God søvn, sunn mat og trening er viktig. Noen liker å trene hardt, men for andre er rolig gåturer det beste. Frisk luft og natur har også god effekt på hjernen vår. 

Det er viktig å ta tak i problemene og det finnes mye god hjelp der ut. Om du ønsker mer hjelp kan fastlege, helsesøster eller helsestasjon for ungdom henvise til BUP (psykologisk behandling for barn og unge). 

Jeg håer dette var til hjelp for deg!

Jeg ønsker deg masse lykke til og sender deg mange tanker! Husk; Du fortjener å ha det godt!

Hilsen psykolog, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer

Selvtillit og selvfølelse

Fornøyd gutt (colourbox.com)

Har du dårlig selvtillit eller selvfølelse? Hva er forskjellen på de to, og hvordan kan du få god selvfølelse og passe god selvtillit?

Les mer

Depresjon og negativ tenkning

Gutt tenker

Depresjon påvirkes i stor grad av hvordan man tenker. Det finnes måter å snu typiske tankemåter som "Jeg er ikke noe verdt" og "Jeg får ikke til noe, uansett".

Les mer

Kaos i hodet og følelser som koker?

Frustrert og lei gutt (colourbox.com)

Ro deg ned og skaff deg oversikt over situasjonen. Lær deg litt "psykologisk førstehjelp" og bruk hjelpehånden for å rydde i tankene.

Les mer

Depresjon

Deprimert gutt

Depresjon oppfattes ikke alltid som en sykdom. Verken av deg selv, menneskene rundt deg eller av legen. Symptomene er ikke alltid åpenbare. Mennesker med depresjon gjemmer ofte sin sykdom i stedet for å søke hjelp. Alle føler vi oss nedfor av og til, men depresjon er noe langt mere. Heldigvis kan behandling være til stor hjelp.

Les mer

Hjelp deg selv ut av depresjonen

Gutt tenker

Depresjon påvirkes i stor grad av hvordan man tenker. Én måte å mestre depresjon på kan være å utforske og avsløre den negative og urealistiske tenkningen, og så lære seg å korrigere tanker og bytte dem ut med realistiske. Annen bevisstgjøring og stukturering i hverdagen kan også være til hjelp.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser