Hopp til hovedinnholdet

Jeg får en form for anfall

Jente 20 år
 

Spørsmål

Hei! De siste 2 mnd har jeg hatt noe jeg tror er en form for anfall. Jeg tror det kan ha noe med en eventuelt angst. Jeg vil si jeg kanskje er i litt for mye redd og bekymrer meg mye for og få helseproblemer. Og tror kanskje dette kan være grunnen. Det har kommet i situasjoner der jeg skal sove, og tenker på ting som kan gå gale. (Er veldig bekymret for hjertet, uten noen spesiell grunn) Pulsen raser til ca 120/130 og jeg blir akutt "redd" Pulsen går raskt ned da jeg puster normalt og prøver og slappe av. Får pulsen ned til normalt på under 1 min. Bruker pulsklokke. Ingen andre "symptomer" enn dette, alt som normalt etterpå. Og lurer da på, er dette en form for angst? Eller kan det være noe gale med hjertet mitt? Takker for svar

Besvart 08.10.2018 23:53
 

Svar
Hei

Ja det du beskriver kan være en form for angst. Snakk gjerne med fastlegen din om dette. Fastlegen din kan undersøke deg og si noe om hva som kan være årsaken til de plagene du har. Sannsynligvis er det ikke noe galt med hjertet ditt. Men jeg kan ikke gi deg et sikkert svar på det du spør om uten å undersøke deg.

Angst er en følelse av frykt, redsel eller ubehag. Følelsen kan kjennes som uro og kroppslig ubehag, som for eksempel hjertebank, skjelving, svette, kvalme eller svimmelhet. Noen kan få følelsen av å ikke få nok luft og av å besvime. Ubehaget kan bli så vondt at man begynner å unngå situasjoner der angsten har oppstått. 

Angst er en reaksjon som alle mennesker har bruk for, vi trenger at kroppen har en slags alarm som varsler om når vi er i fare. Men noen ganger kan "alarmen" slå seg på når det ikke er behov for det, og det kan bli vanskelig og slitsomt. Noen kan for eksempel oppleve det på buss, tog eller i situasjoner der det er mange mennesker. Det er ikke alltid så lett å vite helt hva som gjør at en slik redsel kan komme, men vi vet at redsel kan ledsages av negative tanker og bekymringer.

Det som kan være til hjelp, er å finne mer ut av hvilke tanker som kommer i ulike situasjoner. Hvis man finner mer ut av de negative tankene, kan man jobbe med å utfordre dem. Hvis man plages mye i hverdagen, er det lurt å oppsøke hjelp og snakke med noen. Du kan også oppsøke helsestasjon for ungdom. Det er gratis og du kan få hjelp til å finne ut av hva du trenger av hjelp og støtte for å slippe de ubehagelige reaksjonene i kroppen når du skal sove. Se også vedlagte artikler.

Lykke til.

Vennlig hilsen helsesøster, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Fastlege

Venteværelse hos fastelegen (foto: ung.no)

Fastlegeordningen gir alle innbyggere i Norge rett til å ha en allmennpraktiserende lege som sin faste lege. Frem til du er 16 år skal besøk hos fastlegen være gratis og etter at du er 16 år kan du selv bytte fastlege.

Les mer

Redd for å være syk? - om bekymring for sykdom, helseangst og hypokondri

Nervøs jente (colourbox.com)

Kan jeg ha en alvorlig sykdom? Det er ikke uvanlig å merke slike tanker, men for noen kan tankene ta mye tid og krefter. Sterke og overdrevne bekymringer for sykdom kan føre til det man kaller hypokondri eller helseangst.

Les mer

Panikkangst

Jente får angst på gata (colourbox.com)

Panikkanfall er noe alle kan oppleve å få. Det er ikke farlig, men veldig ubehagelig. Har du litt mer kunnskap om hva som skjer i kroppen ved panikkanfall, kan det være til hjelp.

Les mer

Lær å takle vanskelige situasjoner og vonde følelser

Du kan lære deg metoder for å takle vanskelige situasjoner. Om du lærer deg å ta bedre styring over tankene dine, kan du få kontroll over hva du skal gjøre når følelsene er sterke eller vonde.

Les mer

Helsestasjon for ungdom

Gutt hos legen (colourbox.com)

Helsestasjon for ungdom er et GRATIS tilbud til ungdom. Der kan du få veiledning om prevensjon og seksuell helse. Du kan også kan få hjelp innenfor psykisk helse og svar på andre helsespørsmål.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser