Hopp til hovedinnholdet

Jeg har angst, finnes det metoder for å roe meg ned?

Jente 17 år
 

Spørsmål

Hei. Jeg er ei jente på 17 som sliter mye med angst. Har vært veldig svimmel, hatt mye hjertebank og skjelvet i ei uke nå. Når det føles som om jeh besvimer, begynner hjertet mitt bare å banke mer fordi jeg er livredd for å besvime eller dø. Kan svimmelheten ha noe med angsten og redselen mi å gjøre? Er det måter å roe meg ned? Har vært på legevakt og hjertet hørtes bra ut, blodprøva var fin og lungene mine var bra.

Besvart 03.11.2018 15:47
 

Svar
Kjære deg!


Takk for at du skriver til oss.

Dette høres veldig slitsomt ut for deg.

Du skriver at du har en del kroppslige symptomer - svimmelhet, hjertebank og skjelvinger. Du lurer på om disse symptomene kan sees i sammenheng med angsten din. Svaret er ja. Veldig mange som har angst beskriver å få fysiologiske reaksjoner og en følelse av å skulle dø. Selv om dette er svært ubehagelig så er det ikke farlig.

Det finnes veldig mye god hjelp og behandling å få for det du strever med. Jeg anbefaler deg på det sterkeste og ta kontakt med helsesøsteren på skolen din, Helsestasjon for ungdom eller fastlegen din. De kan gi deg god hjelp og finne ut av hva som blir viktig for deg videre.

Du spør også om konkrete måter/metoder for å roe deg ned på. Mange med angst opplever god effekt av avspenningsøvelser. Slike øvelser har til hensikt å aktivere evnen til å roe oss ned og virker derfor svært avslappende. Dersom ikke de to eksemplene jeg skisserer nedfor er noe for deg så finnes det mange andre typer du kan prøve. Snakk med helsesøster eller fastlegen din om dette.

Avspenningsøvelse:

  1. Sitt eller ligg i en behagelig stilling
  2. Gjenta langsomt inni deg «Armer og ben er tunge, tunge» fem ganger
  3. Gjenta langsomt inni deg «Armer og ben er varme, varme» fem ganger
  4. Gjenta langsomt inni deg «Magen er gjennomstrømmende varm» fem ganger
  5. Gjenta langsomt inni deg «Hjertet slår regelmessig og godt» fem ganger
  6. Gjenta langsomt inni deg «Pusten er jevn og god» fem ganger
  7. Gjenta langsomt inni deg «Musklene i hals, nakke og kjever er avslappet» fem ganger
  8. Gjenta langsomt inni deg «Pannen er behagelig kjølig» fem ganger

Disse instruksjonene må pugges før du kan gjøre øvelsen.

Pusteøvelse:

  1. Pust inn mens du teller til fire inni deg.
  2. Hold pusten mens du teller til syv inni deg. 
  3. Pust ut mens du teller til åtte inni deg.
  4. Punkt 1-3 gjentas tre ganger. 

Denne øvelsen bør gjøres minst to ganger om dagen og det kan ta noen uker før du merker en forskjell.

Jeg har også lagt ved noen artikler som jeg anbefaler deg å lese.

Jeg håper dette har vært til hjelp for deg og at du tar kontakt med noen av de jeg har nevnt over slik at du får den hjelpen du trenger.

Jeg sender deg mange gode tanker. Ta godt vare på deg selv.

 

Med vennlig hilsen psykolog

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Panikkangst

Jente får angst på gata (colourbox.com)

Panikkanfall er noe alle kan oppleve å få. Det er ikke farlig, men veldig ubehagelig. Har du litt mer kunnskap om hva som skjer i kroppen ved panikkanfall, kan det være til hjelp.

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer

Angst

Jenter er redd og har angst (colourbox.com)

Ordet "angst" brukes ofte om frykt som kjennes sterkere enn det man kan forvente i situasjonen. Ofte kjenner man ulike sterke, kroppslige reaksjoner. Det finnes god hjelp for alle typer angstlidelser.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser