Hopp til hovedinnholdet

Jeg har begynt å legge på meg, og orker ikke mer. Hva skal jeg gjøre?

Jente 17 år
 

Spørsmål

Hei! Jeg har begynt å legge på meg. Jeg trente veldig mye før når jeg gikk på ungdomsskolen og spiste som en vanlig tenåring. Nå slutta jeg å spille fotball og er mindre aktiv, men jeg går turer, trener styrke 2 ganger i uka, og likevel blir jeg tjukkere og tjukkere og veier mer. Jeg klarer ikke å finne motivasjon til utholdenhetstrening eller liknende. Jeg har begynt å få mørke tanker der jeg vurderer selvmord men jeg vil ikke på samme tid. Jeg har vurdert å sulte meg selv, men jeg vil ha musklene mine, ikke bryte dem ned! Jeg orker ikke dette mer. Hva kan jeg gjøre?? Takk på forhånd<3

Besvart 14.11.2018 17:05
 

Svar
Hei

Takk for at du sender inn spørsmål til oss. Det er tydelig at du ikke har det så bra for tiden. Når du har så mørke tanker som du beskriver, er det viktig at du får hjelp. Du skal ikke være alene når du har det så vondt som du har det nå. 

Det er viktig at du snakker med noen voksne som du har rundt deg og som du har tillit til. Kan du prate med en av foreldrene dine, lærer eller kjenner du noen andre trygge gode voksne som du kan snakke med? Fortell at du har det vanskelig og trenger hjelp ved å si noe om tankene du har om kropp og mat, og fortell om at du ikke orker mer og har selvmordstankene du kjenner på. De voksne rundt deg vil ta deg på alvor og hjelpe deg så du får god hjelp og får det bedre med deg selv. 

Vi vil også anbefale deg å gå til helsesøster på skolen eller til Helsestasjon for ungdom. Der kan du få støttesamtaler over tid. De kjenner til mange gode hjelpeteknikker som kan være til god hjelp for deg. 

Du skriver at du har gått opp i vekt etter at du sluttet på fotball, til tross for at du fortsatt er aktiv. Når du trener annerledes, er det helt naturlig at kroppen endrer seg noe, fordi kroppen blir påvirket av den typen trening vi gjør. Det er heller ikke uvanlig at man går litt opp i vekt når treningsmengden blir mindre.

Samtidig er mange heller ikke ferdig utvokst ennå når de er på din alder, så det at du har gått opp i vekt kan også ha en sammenheng med det. 

Vi synes det er flott at du ikke vil bryte ned kroppen din, det fører sjelden til noe bra. Det er fint om du kan komme i gang med kondisjonstrening igjen, men ikke først og fremst for å gå ned i vekt, men heller på grunn av alle de andre positive effektene, og for å finne igjen treningsgleden.

Det kan være litt tøft å motivere seg til å komme seg ut på tur alene, særlig når det begynner å bli mørkt. Det som er viktig, er at du finner trening som du synes er morsom! Hvis du er medlem på et treningssenter, kan du prøve gruppetimene der og se om det er noe du liker. Kanskje har du noen venninner som vil bli med på joggetur eller noe annet? Kunne du tenke deg å prøve en ny fritidsaktivitet som dans, langrenn, svømming eller noe helt annet?

Prøv å flytte fokuset vekk fra kroppsform og vekt, og over til å kjenne alt det trening kan gi deg, som mer energi, bedre humør, bedre søvn, bedre kondisjon og utholdenhet. 

Vi har lagt ved flere artikler til deg og ber deg om å lese de og følge rådene som gis der. 

Ta godt vare på deg selv! Vi ønsker deg alt godt. 

 Hilsen fysioterapeuten og psykologen, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Fakta om kondisjonstrening

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Hvordan bør du trene utholdenhetstrening? Treningseksperten vår gir deg tipsene!

Les mer

Dette kan du snakke med en helsesykepleier om

Helsesykepleier

Helsesykepleiere kan svare på spørsmål om kropp og helse, pubertet, sex- og samliv, problemer med venner eller familie, vanskelige tanker og følelser, bekymringer, livvstilsproblemer og annet.

Les mer

Tren og ha det gøy!

Jente jogger (colourbox.com)

Her finner du råd for hvordan du kan finne glede ved bevegelse og aktivitet, enten du er vant til å trene eller ikke.

Les mer

Hvordan få til smarte endringer i kostholdet?

Små endringer i kostholdet kan gi stor effekt (colourbox.com)

Hva og hvordan du spiser er et resultat av vaner du har opparbeidet deg gjennom hele livet. Det kan være vanskelig å endre en vane, men denne metoden kan gjøre det både moro og enkelt!

Les mer

Lær å takle vanskelige situasjoner og vonde følelser

Du kan lære deg metoder for å takle vanskelige situasjoner. Om du lærer deg å ta bedre styring over tankene dine, kan du få kontroll over hva du skal gjøre når følelsene er sterke eller vonde.

Les mer

Positivt selvbilde og kroppsbilde er #goals

Bildet er lånt fra www.colorbox.com

Om målet ditt er et positivt syn på deg selv og din kropp, kan Instagram og Snapchat være forstyrrende.

Les mer

Helsestasjon for ungdom

Gutt hos legen (colourbox.com)

Helsestasjon for ungdom er et GRATIS tilbud til ungdom. Der kan du få veiledning om prevensjon og seksuell helse. Du kan også kan få hjelp innenfor psykisk helse og svar på andre helsespørsmål.

Les mer

Depresjon og selvmordstanker, hva kan du gjøre?

13 ting du må vite (nrk.no)

Livet kan være skikkelig dritt av og til, kanskje spesielt for ungdom. Newton har laga en film om dette, med 13 ting du bør vite om depresjon og vanskelige følelser.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Mat og kosthold
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om mat og kosthold