Hopp til hovedinnholdet

Jeg trenger hjelp med selvbidet mitt...

Jente 16 år
 

Spørsmål

Jente på 16 år som lurer på tre ting: 1. Jeg har slitt en del med dårlig selvbilde - jeg har trodd på negative tanker som kan ha sagt "Du er merkelig og rar", som har kommet av situasjoner jeg har vært med venner og de f.eks ikke har ledd av noe jeg sier. Har dere noe tips til hvordan jeg kan endre dette synet på meg selv? 2. Jeg har alltid sammenliknet meg med andre og ikke følt meg like bra, med søsken, venner etc. Har dere noen tips til å slutte å sammenlikne seg med andre? Er litt vanskelig. 2. Jeg er glad i å kjøpe nye klær, men kjøper ikke unormalt mye klær. Mine nærmeste venner sier at jeg kjøper nye klær hele tida, noe jeg syns er veldig unødvendig og som tar fra meg gleden av å shoppe. Det blir nesten sånn at jeg føler jeg gjør noe galt og at jeg må forklare hvordan og hvorfor jeg fikk det og det klesplagget til dem. Føler det er så ekkelt å komme med nye klær.. Har dere noe tips til hvordan jeg kan si fra, i tillegg til hvordan jeg ikke skal bry meg om det de sier?

Besvart 30.11.2018 14:30
 

Svar
Hei, og takk for at du skriver til ung.no!
 

Du ønsker hjelp til å få et bedre selvbilde, og kommer med noen konkrete områder du vil ha tips og råd på. Jeg skal forsøke å svare på alle spørsmålene dine.

1. Du skriver at du har negative tanker som kan ha sagt "Du er merkelig og rar", fordi folk ikke har reagert slik du har forventet på ting du har sagt. Jeg synes ikke det er negativt å være merkelig og rar! Det er positivt. Vi er alle litt merkelige og rare på vår måte. Om du sier noe morsomt andre ikke ler av, hva med å le av deg sevl? Ha selvironi. Jeg føler meg selv ganske merkelig og rar til tider, og mitt sterkeste våpen mot å få negative tanker om meg selv er nettopp selvironi. - og det tror jeg vennene mine liker godt hos meg :-)

2. Det er mange på din alder som strever med forholdet til seg selv. Alle lager seg et ideal på bakgrunn av venner, tv-serier, musikk-videoer, reklame, blogger etc og det er ikke alltid lett å leve opp til det hvis idealet er for perfekt. Men hvem er perfekt? Alle har noe de strever med, til og med de som utad ikke viser det.

Vi er alle forskjellige, vi har ulik høyde og har ulik fettfordeling på kroppen. Vi er alle født med vår spesielle kroppsbygning, som igjen er bestemt av arv fra egen familie. Derfor skal man aldri sammenlikne seg med andre.

Det er mange som bruker mye tid i speilet for å se etter alt som er rart og annerledes hos seg selv. Hva med å heller fokusere på det man er fornøyd med med en selv?

3. Du skriver at dine nærmeste venner sier at du kjøper nye klær hele tida, og at det tar fra deg gleden av å shoppe. Hvorfor irritere deg over det? Kan du ikke helle bare si "ja, denne kjøpte jeg i går, er den ikke fin?" Eller noe i den duren? Det er ikke sikkert deres kommentarer er ment negativt. kanskje de er misyunnelige, eller kanskje de rett og slett bare kommenterer det for å være hyggelige?

Jeg tenker at alle dine spørsmål henger sammen og handler om at du er usikker på deg selv. her skal du få noen tips til hvordan du kan jobbe med deg selv og bygge et bedre selvbilde:

For enkelhet skyld kan en dele selvbilde inn i seks punkter.

1. Det fysiske. Mange føler seg bedre med seg selv hvis de trener regelmessig og spiser sunt. Dette er med på å bygge et godt selvbilde. Start med å gå turer, deretter lett jogging, sykling eller melde deg inn i et treningssenter for mer variert trening, kan være lurt. Dette er også en utmerket arena for å treffe mennesker som liker og som gjør det samme som deg selv.

2. Det emosjonelle. Følelsene dine, hvordan du takler ting. Mange har en negativ selvinstruksjon, det vil si at de ofte sier til seg selv: "Nei, det kan jeg ikke, det tør jeg ikke, jeg er ikke god nok, jeg svetter i hendene, jeg rødmer og er usikker, jeg er dum…"

Det vil hjelpe deg til å bli mer fornøyd og få det bedre med deg selv, hvis du jobber med å ha en mer positiv monolog med deg selv og erstatter eventuelle negative tanker med positive tankemønster. Da kommer du i en positiv sirkel. Den enkleste måten å jobbe med dette på, er å snakke positivt til deg selv, og støtte og oppmuntre deg selv aktivt og regelmessig daglig.

Du kan begynne i dag ved å si til seg selv om og om igjen mange ganger for dag noen av følgende setninger: "jeg er en flott person og jeg liker meg selv", "det kommer til å gå bra", "det er ikke så nøye", "det går over", "jeg er bra nok som jeg er", " jeg gjør så godt jeg kan, så får det gå som det går", "andre liker å være sammen med meg", "jeg er like bra som alle andre", "pytt sann, det går an å leve med en og annen dårlig dag", "jeg ser bra ut" eller andre setninger som passer for deg. Det kan være til god hjelp at du jobber med å finne fram til noen slike enkle, oppmuntrende setninger og skriver dem ned på lapper som du henger opp f.eks. på speilet på badet og andre steder du ser ofte. Still deg opp foran speilet og si disse setningene høyt til deg selv. Det virker litt uvant til å begynne med, men det virker positivt etter hvert. Husk at øvelse gjør mester, og du trenger mye og ofte trening på dette.

Det er fullt mulig for deg å styre hva du bruker tid til å tenke på. Du kan aktivt oppsøke andre tanker som er mer positive for deg hvis negative tanker kommer over deg. La de negative tankene komme inn i oppmerksomheten din og se på dem som skyer som driver forbi over himmelen og ut av oppmerksomheten igjen. Hvis en negativ tankesky stopper opp i oppmerksomheten din, så kan du iverksette tankestopptiltak. Tankestopp gjør du ved å aktivt fokusere på noe annet. Enten ved å mentalt oppsøke andre tanker eller ved og bruke hjelpemidler som TV, internett, musikk, andre omkring deg eller utføre en aktivitet som krever all din oppmerksomhet. Positive tanker og følelser om seg selv bygger selvbilde.

3. Det som gir deg mening. Hva er det viktige i ditt liv? Fritidsaktiviteter? Vennskap? Politiske aktiviteter? Finn ut hva som er viktig og meningsgivende for deg, å ha et større fokus på dette. Det er ofte drivkraften i dagliglivet og gir oss mennesker en følelse av sammenheng. Det definerer også en del av den personen du er.

4. Din kompetanse. Hva er du flink til? Hva mestrer du? Dette er ofte forbundet med selvtillit, vi får selvtillit av å kjenne mestringsfølelsen over noe vi kan godt. Er det skolen? Sportsaktiviteter? Hvordan kan en utvikle seg her?

5. Din tilhørighet. Hvem eller hva tilhører du? Med hvem eller hva kjenner du tilhørighet? Venner? Familie? Deg selv? Å definere dette for seg selv, bygger selvbilde. Du blir bevisstgjort i forhold til roller og grupperinger.

6. Summen av alle punktene; Identitet. Når du har et avklart forhold til hvordan du ser ut, hvordan du tenker og hva du føler om deg selv, hva som gir mening, hvilke kompetanse du har og hvem/hva/hvor du tilhører, har du et noenlunde avklart bilde av din identitet, hvem du selv er.

Hvis du har behov for å snakke med noen, kan du ta kontakt med helsesøster på skolen din. Helsesøster har taushetsplikt og hun er vant med å snakke om disse tingene. Hvis det er vanskelig å si det, kan du skrive ut ditt spørsmål og mitt svar, så kan dere ta utgangspunkt i det.

Du kan også ringe Røde Kors sin hjelpetelefon for barn og ungdom på tlf: 800 333 21. Det er gratis å ringe fra fasttelefon og mobil. Telefonen er åpen

Lykke til!

Vennlig hilsen Helsesøster, ung.no

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Kort om selvtillit og selvfølelse

Gutt (colourbox.com)

Selvtillit og selvfølelse er to begrep som ofte blir brukt om hverandre. De kan imidlertid bety litt forskjellige ting, og det ene kommer ikke nødvendigvis etter det andre.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser