Hopp til hovedinnholdet

Lurer på tips til sinnemestring.

Jente 14 år
 

Spørsmål

når jeg krangler med min fostermor blir jeg ofte veldig sur og noen ganger begynner jeg å skrike til henne fordi jeg føler at hu ikke gidder å høre på meg og jeg tenker at jeg må skrike for å få hu til å høre. da gir hu meg bare mer konsekvenser og tar bort alt av hobbyer, venner og telefon fordi hu sier at hvis jeg ikke hadde hatt telefon med sosiale medier hadde jeg ikke oppført med slik. noe som ikke har en dritt med saken å gjøre. jeg er lei av å få alle disse unødvendige konsekvensene og kjeftinga og trenger tips til hvordan jeg kan kontrollere sinnet mitt og tips til hvordan jeg kan holde meg rolig under krangler.

Besvart 04.12.2018 12:46
 

Svar
Hei

Det finnes ingen "medisiner mot sinne", men det finnes en del tips for sinnemestring. Det er ikke alltid lett å forstå hvor sinnet kommer fra. Vi vet en del om temperament og temperamentsforskjeller hos mennesker. Blant annet vet vi at temperament er det mest stabile personlighetstrekk. Det vil si at dersom du allerede fra spedbarnsalder av er litt hissig, så er dette noe du vil ha med deg videre i livet også.

Når det gjelder sinnemestring så tenker jeg det er viktig å først påpeke at sinne er en naturlig følelse. Oftest blir vi sinte når selvfølelsen vår blir truet. Dette kan f.eks. trigges når vi opplever at vi ikke blir hørt, får gjennomslag for viljen vår eller opplever at vi ikke blir respektert. Det er mange som sliter med sinne og det finnes mange ulike måter for å få kontroll på sitt sinne. Et nøkkelord for sinnemestring er "Bevissthet". Det vil si at man forsøker å bli bevisst på sine tanker som leder til sinnet.  Det er slik at hvordan vi tenker om en situasjon, slik du beskriver, påvirker hvordan man føler om situasjonen og hvordan man reagerer. Dette er basisen i noe som kalles Kognitiv terapi.  En terapiform som ofte brukes for sinnemestring. Det handler om å bli bevisst på sine tanker og antagelser i de situasjonene man opptrer slik at man har mulighet til å påvirke/utfordre dem med mer realistiske tanker. Nøyaktig hva du tenker om deg selv og andre i den situasjonen du forteller om er vanskelig å spekulere i. Men uansett hva det nøyaktig dreier seg om så vil det alltid være andre måter å se på situasjonen, måter å støtte seg selv på slik at man ikke nødvendigvis blir sint. Det handler om å tørre å bli kjent med disse tankene for så å starte med å utfordre dem.

Noen små knep kan du allerede nå begynne med selv. Når du kjenner at sinnet kommer, skal du spørre deg selv: Hvorfor blir jeg sint? Har jeg grunn til å være sint?  Hva var det egentlig som skjedde? Er jeg sint på noen, eller for noe? Hvilken rett har jeg til å la sinnet mitt gå ut over andre? Slike spørsmål hjelper deg til å beholde fatningen og fokusere noe som utfordrer tankene dine, bevisstgjør deg din egen tilstand, og gir deg mulighet til å snu tankegangen og dermed den kroppslige reaksjonen som fører til sinneutbrudd. Den gamle regelen om å telle til ti, kan være nyttig, selv om mange ikke klarer seg med ti, men kanskje må telle til hundre.

Jeg tror ikke at det du sliter med er en del av en psykisk lidelse (som f.eks. en depresjon), og jeg tror at du kan ha god nytte av sinnemestring for å få kontroll på dine reaksjoner. Dersom du ikke klarer dette med mine tips på egen hånd så anbefaler jeg deg å snakke med helsesøster på skolen der du går om det du sliter med av sinne. 

For mer info om sinnemestring kan du sjekke ut "Alternativ til Vold" sine sider på nettet (www.atv-stiftelsen.no/). 

Jeg har forslag på to bøker som tar for seg emnet om mestring av sinnet.  Den ene er: "Hvordan mestrer du sinne?"- selvhjelpsløsninger for menn- av Frank Donovan.  Den andre heter: "Våg mer!" - en bedre hverdag med psykologisk trening- av Gunnar Cramer, Dag Furuholmen.

Jeg håper at mine tanker og råd er til hjelp for deg og ønsker deg masse lykke til videre! Jeg legger ved noen artikler her til deg. 

Med vennlig hilsen psykologen

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Sinna? Sånn kan du mestre det!

Sinna jente (colourbox.com)

Sinne og aggresjon kan være skremmende, og er ofte vanskelig å forstå både for den som er sint og de det går ut over. Du kan lære å mestre sinne ditt. Her finner du noen tips om hva du kan gjøre og hvem som kan hjelpe deg.

Les mer

Problemer hjemme? Få hjelp av familievernet

Familietrøbbel (colourbox.com)

Har du problemer i familien med krangling, rus, vold, overgrep eller fordi foreldrene dine ikke vil være sammen lenger? Da kan du få hjelp hos et familievernkontor.

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer

Dette kan du snakke med en helsesykepleier om

Helsesykepleier

Helsesykepleiere kan svare på spørsmål om kropp og helse, pubertet, sex- og samliv, problemer med venner eller familie, vanskelige tanker og følelser, bekymringer, livvstilsproblemer og annet.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser