Hopp til hovedinnholdet

Hvordan skal jeg gå frem til legen min uten å få panikk?

Jente 19 år
 

Spørsmål

Jeg har slitt med depresjon, angst, søvnproblemer, selvskading og selvmordstanker i snart 6år, uten å se fagpersoner som kunne ha hjulpet meg. I det siste finner jeg det vanskligere å stå opp og gå til timer, og jeg ønsker å få gjort noe med dette, men jeg sliter også med å finne motivasjon til å orke å snakke med fastlegen. Det å fortelle en fremmed om det mest nødvendige for å få hjelp, gir meg angst med tanken på det. Jeg sliter også veldig med å utrykke meg selv, og har gjort det i veldig mange år. Dette har gjort til at jeg er veldig introvert, og ikke vil fortelle selv mine nærmeste venner og familie om hvordan jeg har det. Har prøvd mye for å prøve å "fikse" problemet selv, men det er ikke langvarig. Jeg bor for tiden ikke hjemme, og tenker at evt antidepressiva kunne hjulpet meg hvertfall på rett spor. Men hvordan skal jeg gå frem til legen min om dette uten å få panikk, men slik at hun vil fortsatt ta meg seriøst nok? Bare det å sitte på legekontoret gir meg angstanfall.

Besvart 25.01.2019 08:22
 

Svar
Hei jente 19 år

Jeg forstår at du har det vanskelig over tid og at du ikke vil ha det sånn og ønsker hjelp.

Jeg synes du beskriver klart og tydelig hva du strever med og hva du tenker du selv trenger av hjelp for å få det bedre. Det kan se ut til at du synes det er lettere å formidle deg skriftlig? Og det er noe du kan utnytte i et møte med legen din.

Jeg vil oppfordre deg til å skrive ned hva du strever med og hva du tenker du trenger for å få hjelp. Dette er noe du kan gi til fastlegen din i forkant av timen, ved eksempelvis legge det i ekspedisjonen når du kommer til legekontoret og venter på å bli kalt inn eller gå innom å levere det et par dager før du skal dit (slik at du er sikker på at det leses i forkant av legetimen). Et slikt skriv vil sikre at du får formidlet hvor vanskelig du har det, og forhåpentlig så kan dere få til en god samtale med fokus på  hva du er i behov av nå.

Ut fra hva du beskriver, så tenker jeg at du vil ha god nytte av samtaleterapi med en som kan hjelpe deg med strevet ditt. Vit at det så absolutt finnes god hjelp for depresjon, angst, søvnproblematikk og selvskading. Du skal ikke kjempe alene med strevet ditt!

Jeg har lagt ved flere artikler og ber deg om å lese de og følge rådene som gis der.

Ta godt vare på deg selv! Jeg ønsker deg alt godt.

 

 

Vennlig hilsen psykologen

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Oversikt over gode hjelpetjenester

Jenter bruker mobilen sin (colourbox.com)

Her finner du oversikt over gode hjelpetjenester for deg som har det litt vanskelig for tiden, eller deg som har spørsmål om alt fra problemer hjemme, alkohol, kropp og helse, til verneplikt og førerkort.

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer

Lær å takle vanskelige situasjoner og vonde følelser

Du kan lære deg metoder for å takle vanskelige situasjoner. Om du lærer deg å ta bedre styring over tankene dine, kan du få kontroll over hva du skal gjøre når følelsene er sterke eller vonde.

Les mer

Kaos i hodet og følelser som koker?

Frustrert og lei gutt (colourbox.com)

Ro deg ned og skaff deg oversikt over situasjonen. Lær deg litt "psykologisk førstehjelp" og bruk hjelpehånden for å rydde i tankene.

Les mer

Depresjon og negativ tenkning

Gutt tenker

Depresjon påvirkes i stor grad av hvordan man tenker. Det finnes måter å snu typiske tankemåter som "Jeg er ikke noe verdt" og "Jeg får ikke til noe, uansett".

Les mer

Hjelp deg selv ut av depresjonen

Gutt tenker

Depresjon påvirkes i stor grad av hvordan man tenker. Én måte å mestre depresjon på kan være å utforske og avsløre den negative og urealistiske tenkningen, og så lære seg å korrigere tanker og bytte dem ut med realistiske. Annen bevisstgjøring og stukturering i hverdagen kan også være til hjelp.

Les mer

- Jeg synes det er vanskelig å takle vonde følelser

Trist gutt (colourbox.com)

Jeg synes ikke det er så lett hele tiden. Noen ganger føler jeg at jeg er deprimert, men jeg tror kanskje jeg er lei meg. Hvordan skal jeg klare å komme meg ut av en vond følelse?

Les mer

Selvskading - sett ord på det

Trist jente (colourbox.com)

Det kan være vanskelig å forstå hvorfor noen vil påføre seg selv kutt og sår. Selvskading er et emne som kan være vanskelig å snakke om, men åpenhet er ofte det beste.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser