Hopp til hovedinnholdet

Jeg er redd for å være lesbisk og redd for å dø. Hva skal jeg gjøre?

Jente 15 år
 

Spørsmål

Hei, jeg er en jente på 15 år som er redd for veldig mye. Og jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å få det bedre? Jeg blir redd for alt mulig sånn som her for noen uker siden ble jeg redd for at jeg kunne være lesbisk, jeg har aldri vært forelsket i en jente før og er forelsket i en gutt nå, men spørsmålet gnager på meg. Jeg tror ikke jeg er det, men jeg er redd for å være det (fordi jeg har ikke lyst til å være det/jeg ser for meg å gifte meg med en mann) . Dette gjelder andre ting også som f.eks at jeg er redd for å dø. Har dere noen tips til hva jeg kan gjøre for å slutte å være redd for alt mulig? Håper på svar

Besvart 13.03.2019 22:06
 

Svar
Hei, jente på 15 år!


Takk for spørsmålet ditt. Det høres slitsomt ut å være redd for mye. Det er tungt å ha det slik.

Det første eksempelet ditt med at du er redd for å være lesbisk høres for meg ut som om du er redd for tankene dine. Dersom man er lesbisk så vil jo dette føles naturlig for kroppen og man vil bli forelsket/tiltrukket av jenter på samme måte som heterofile blir det til gutter. Men når du tenker at du er lesbisk så høres det som sagt ut for meg at det er tankene som skremmer deg. Husk at tanker bare er tanker og de trenger ikke å ha noe med virkeligheten å gjøre. Det er ikke så lurt å forsøke å presse tankene sine vekk fordi da bruker du mye indirekte energi på dem og de vil bare komme sterkere tilbake. Du kan forsøke en eksperiment som illustrerer akkurat dette: lukk øynene dine i 1 minutt og du får lov til å tenke på absolutt alt du vil utenom en hvit bjørn. Dersom man forsøker dette så vil man se at det er så godt som umulig. Man vil da bruke indirekte energi på å holde tanker om bjørnen borte og derfor har man tenkt på bjørnen. Slik vil det være med andre tanker også. Det lureste er derfor å la tankene dine være der - forsøke å observere dem utenfra og si til seg selv noe sånt som "der var den tanken igjen, den er en tanke og trenger ikke ha noe med virkeligheten å gjøre". Du kan lese mer om hvordan å forholde deg til vanskelige tanker i artikkelen jeg legger ved om slitsomme tanker, grubling og tankekjør. 

For noen mennesker så blir tankene deres så påtrengende og vanskelige at vi kan kalle dem tvangstanker. Tvangstanker kan ofte ha innhold som gjerne er tabubelagt eller skamfullt og mange vil kjenne et stort ubehag pga. tankene. Det er ikke uvanlig med påtrengende tanker om f.eks å være lesbisk/homofil selv om man ikke er det. Dersom man får mange tanker som fører til veldig mye ubehag og angst vil det være lurt å søke hjelp. Dersom tankene dine ikke får deg til å oppføre deg annerledes i hverdagen eller ikke går utover livet ditt i spesielt stor grad så trenger det ikke å være nødvendig.

Når det gjelder tanker om døden så vil de fleste mennesker synes at det er skremmende å tenke på dette. Man tenker gjerne på døden i ulike faser av livet og noen ganger tenker man mer på det enn andre. Også her gjelder det samme som ved de andre tankene - dersom dette plager deg såpass mye at det går utover hverdagen din så er det lurt å søke hjelp! Det kan uansett være lurt å fortelle en voksen hvordan man har det for å få litt råd videre. Et tips er at du snakker med helsesykepleier (tidligere "helsesøster") på skolen eller med fastlegen din. Begge er vant til å snakke med ungdom om det som er vanskelig og de kan være med å gi råd om hva som eventuelt bør skje videre eller om de tenker at du kan klare å komme ut av det selv med litt råd. 

Ellers er det lurt å forsøke å ta vare på seg selv i hverdagen. Forsøk å gjøre ting som gjør deg glad og ikke sitt alene med tanker hele dagen. Det er lurt å engasjere seg sammen med venner, være aktiv på skolen, holde på med hobbyer, være i fysisk aktivitet osv. I vanskelige perioder kan det være lett å isolere seg litt pga. lite overskudd men dette er ikke lurt. Da gir du bare mer plass til å sitte inne for å gruble over ting. 

Ønsker deg masse lykke til :) 

Med vennlig hilsen psykologen 

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Dette kan du snakke med en helsesykepleier om

Helsesykepleier

Helsesykepleiere kan svare på spørsmål om kropp og helse, pubertet, sex- og samliv, problemer med venner eller familie, vanskelige tanker og følelser, bekymringer, livvstilsproblemer og annet.

Les mer

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer

Slitsomme tanker, grubling og tankekjør.

Bekymret gurr (colourbox.com)

Grubling er når vi tenker på det samme igjen og igjen og ikke finner en løsning. Tankekjør er når det kommer mye tanker på en gang som gjør deg urolig eller sliten i hodet. Heldigvis finnes det råd.

Les mer

Angst

Jenter er redd og har angst (colourbox.com)

Ordet "angst" brukes ofte om frykt som kjennes sterkere enn det man kan forvente i situasjonen. Ofte kjenner man ulike sterke, kroppslige reaksjoner. Det finnes god hjelp for alle typer angstlidelser.

Les mer

Fastlege

Venteværelse hos fastelegen (foto: ung.no)

Fastlegeordningen gir alle innbyggere i Norge rett til å ha en allmennpraktiserende lege som sin faste lege. Frem til du er 16 år skal besøk hos fastlegen være gratis og etter at du er 16 år kan du selv bytte fastlege.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Psykisk / følelser
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om psykisk / følelser