Hopp til hovedinnholdet

Sliter med prestasjonsangst. 

Jente 14 år
 

Spørsmål

Hei. Ender ofte opp med å spørre om ting her, fordi jeg rett og slett ikke har noen andre å prate med. (Jeg har prøvd flere forskjellige helsesøstre og psykologer, de fant ingen løsning så jeg pratet med bup, fant ikke noe hjelp der heller) Jeg vil så gjerne, det er det som er tingen. Hadde bursdagsfeiring idag, ble 14-år og endte opp med å få en ny mobiltelefon. Når jeg åpnet gaven og fikk all oppmerksomheten og alle pratet til meg, så kjente jeg bare at tårene presset på. Prøvde å holde det inne, men der raste jeg sammen, rett foran ALLE sammen. Lignende sitvasjoner har hendt mange ganger på skolen, hvis lærerene prater til meg eller hvis det er framføring. Framføringen er helt klart min største frykt og jeg ender opp med å være borte fra skolen, dette er rett og slett en helt forferdelig opplevelse og jeg vil så gjerne være på skolen. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, har vansker med å sosialisere meg eller vite hvordan jeg skal starte en samtale. Jeg vil så gjerne ha hjelp. Takk

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Jeg kan ikke diagnostisere deg her over nettet, men jeg leser her at du nok slite med en form for angst. Du får angst når du får oppmerksomhet mot deg selv, enten det er ved en framføring eller når du åpner bursdagsgaver. Dette kan være det som kalles for sosial angst. Men det trenger ikke å være en psykisk lidelse, men kanskje heller en sterk form for sjenanse. Det er veldig vanlig å grue seg til framføringer og mange synes dette er svært utfordrende. Jeg kan dessverre ikke si hva det er, men jeg kan forsøke å gir deg noen råd. 

Jeg tror du har kommet inn i en litt vanskelig sirkel fordi du i situasjon og i din angst legger merke til at du rødmer, skjelver og blir svett når du har presentasjon eller fokus på deg selv. Du har nok mye mer fokus på hva som skjer i kroppen din enn det som skjer i presentasjonen når du står foran de andre. Dette tror jeg kan være nøkkelen din til å snu dette mønsteret! For å øve seg på å få det bedre på presentasjoner må man øve seg på å la kroppen være "i fred". Dersom du går fram på presentasjonen og sier til deg selv at det ikke er så farlig hva som skjer i kroppen og bare fokuserer på det du skal fremføre/si så vil dette nok være bedre for deg. Husk også at de andre i klassen har mer enn nok med seg selv, det er ikke vanlig at andre får med seg alt man gjør når man har presentasjon selv om det føles slik. Det er vanlig å tenke at andre får med seg like mange detaljer som en selv om hvordan man framstår/har det, men dette er ikke sant. Spør deg selv om du klarer å følge med på alt som skjer med alle de andre som har framføring på skolen eller er du mest opptatt av hva som skjer med deg selv?  

Jeg tenker også at det hadde vært nyttig for deg å la være å utsette eller unngå å ha presentasjonene dine. Dette tenker jeg er bare med på å forsterke angsten. Det er som oftest aller verst å grue seg, og ved å utsette så kan du se for deg mange ulike "skrekkscenario" med alt ubehagelig som kan skje når du har presentasjon. På denne måten så er du nok allerede ganske engstelig og sliten når du setter i gang. Det beste ville nok vært å hoppe i det før og ikke utsette eller unngå.

eg tenker at det for deg vil være viktig å begynne å støtte deg selv i situasjonen med realistiske og mindre angstpregede tanker. Når man har slik angst som det du forteller om så er det vanlig at ens tanker blir ens verste fiender. Mens man står på podiet får man mange negative tanker om egen dyktighet og om andre negative vurderinger av en. Man blir derfor fokusert på de signaler som stemmer overens med disse tankene, f.eks. de personene som virker uinteressert eller som kanskje smiler ekkelt til en. Man begynner å skjelve mer, ser mer ned/bort fra publikum o.l. Man får lyst til å flykte unna! Dette blir til slutt en selvoppfyllende profeti hvor man i sin angst faktisk begynner å skjelve mer, rødme mer og ser mer bort.

Men ved å gjøre dette, som beskrevet, så tenker jeg at du i situasjonen glemmer mye viktig informasjon, nemlig alle de som syntes at det du kommer med er positivt, de som nikker og de som smiler bekreftende til det du sier og det du gjør. Og det er her mitt hovedråd kommer til deg -  forsøk å støtt deg selv med realistiske tanker og hjelpe deg selv til å fokusere på de i forsamlingen som smiler bekreftende til deg og som er positive! For det er slik at hvordan du tenker om en situasjon vil påvirke hvordan du føler deg og hva du gjør. For å kjenne mindre angst og for å gjøre det bedre på framføringen/eksamen er det derfor viktig at du støtter deg selv med realistiske og positive tanker.

Det jeg vil anbefale deg er å ikke akseptere disse negative tankene om at du ikke presterer bra nok eller at andre vil flire av deg. Men faktisk begynne å utfordre de! Den beste metoden å jobbe med dette på, er og snakke positivt til deg selv og støtte og oppmuntre deg selv aktivt. Du kan begynne i dag ved å si til seg selv om og om igjen mange ganger for dag noen av følgende setninger: "jeg er bra nok som jeg er", "det kommer til å gå bra", "det går bra å leve med en dårlig prestasjon", "det gjør ikke noe om jeg gjør feil", "pyttsann, det er jo bare en enkeltstående framføring", "det går over", " jeg gjør så godt jeg kan, så får det gå som det går" og/eller andre setninger som passer for deg. På denne måten er du med på å bryte en "ond sirkel" som det høres ut som du er kommet inn i og som gjør at du både gruer deg til framføringer og kjenner angst under. 

Husk at det ikke finnes farlig å være redd og føle angst. Det er fryktelig ubehagelig og slitsomt å ha det slik, men det er ikke farlig. Og heldigvis finnes det flere ting som hjelper mot angst slik at plagene blir mindre. Du kan få mye informasjon ved å kontakte Angstringen Norge, tlfnr. 22223530, et nettverk av selvhjelpsgrupper for mennesker med angstproblemer. Sjekk på nettet www.angstringen.no. Du kan også lese en bok som heter "Trange rom og åpne plasser", skrevet av Torkil Berge og Arne Repål. Den gir en god og lettlest beskrivelse av de mest vanlige typene angst og hvordan man selv kan jobbe med å redusere angst og fobi. 

Jeg anbefaler deg også til å ikke gi opp samtalebehandling. Snakk gjerne med helsesøster eller BUP igjen om det du sliter med. Selv om det ikke funket sist gang så kan det funke denne gangen.

Med vennlig hilsen psykologen

Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Trist gutt (colourbox.com)

Hvis du har det vanskelig får du gjerne råd om å snakke med noen. Kanskje orker du ikke tanken på å skulle snakke om det vonde eller vanskelige og tenker kanskje at det ikke hjelper uansett? Her kan du lese om hvorfor det kan være til hjelp å snakke med noen og få råd om hvordan du kan komme igang.

Les mer

Nervøs før framføringer eller presentasjoner?

Framføring i klasserom (colourbox.com)

Skal du presentere prosjektet ditt foran klassen? Eller er du trukket ut til muntlig eksamen og gruer deg veldig? Slik takler du nervene.

Les mer

Angst

Jenter er redd og har angst (colourbox.com)

Ordet "angst" brukes ofte om frykt som kjennes sterkere enn det man kan forvente i situasjonen. Ofte kjenner man ulike sterke, kroppslige reaksjoner. Det finnes god hjelp for alle typer angstlidelser.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Skolehverdag
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om skolehverdag