Hopp til hovedinnholdet

Hvordan kan man være normalvektig hvis man kun spiser 1-2 måltider hver dag? Jeg spiser 3-4 måltider, godteri 2 ganger i uka og trener ikke. Hvordan kan jeg være så tynn?

Jente 18 år
 

Spørsmål
Jeg har merket meg at flere skriver/sier at de ofte går mange mange timer mellom hver gang de spiser, et noen bare spiser en eller to ganger om dagen og generellt veldig lite (ei skive brød til frokost f.eks). Det jeg da lurer på er hvordan de klarer å opprettholde normalvekt??

Selv spiser jeg 3-4 målitid om dagen i tillegg til mellommåltid, og jeg spiser meg alltid mett. Trener ikke heller, men likevel er jeg tynn. Spiser ikke kjempemasse, men heller ikke lite, og spiser alltid godteri et par ganger i uka, men spiser ellers sunt. Hvorfor er ikke jeg da større enn jeg er, mens andre som spiser såpass lite kan gå rundt og være normalvektige??
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei,

Vekt avhenger av flere forskjellige faktorer blant annet pubertetsutvikling, benbygning, muskelmasse, arv, hormonstatus og hva man spiser. På grunn av dette er det vanskelig å sammenligne sin egen vekt med andres, alle er forskjellige.

Hvor høy forbrenning man har er også individuelt. Derfor kan noen spise masse usunt og likevel være tynne, mens andre legger på seg av å spise en sjokolade i uken.

For å holde forbrenningen oppe bør du spise regelmessig. Det er ikke sunt å spise kun 1 måltid om dagen slik de du hører om gjør. Dette vil senke forbrenningen fordi kroppen vil spare energi, noe som ikke er sunt for kroppen. Over tid vil så lite mat føre til at man går ned i vekt.

Du har antagelig ganske høy forbrenning, noe som gjør at du ikke legger på deg så fort. Det kan også hende at du spiser akkurat det du trenger i løpet av en dag og at du derfor ikke legger på deg. Hvis energien du spiser er lik den energien du bruker i løpet av en dag, vil du ikke legge på deg, men holde vekten. Du bør allikevel begynne å trene. Trening reduserer risikoen for å utvikle sykdommer senere i livet og er dessuten svært bra for å holde kroppen i form.

TRENING: Det er fullt mulig å være slank men utrent eller litt tykk og godt trent. Utseende viser ikke hvordan kroppen ser ut innvendig. Dersom man aldri trener er det mye større risiko for å pådra seg forskjellige sykdommer seinere i livet, som hjerte- og karsykdommer, diabetes type 2 og andre såkalte livsstilssykdommer. Det er derfor kjempe bra hvis du kan øke aktivitetsnivået ditt, slik at du forebygger sykdommer og opprettholder god helse. Det er ikke bare hvor mye fett en har på kroppen som burde bestemme aktivitetsnivået. Alle burde trene, uansett utseende og fettmengde!

Hvis du er redd for at du vil bli tynnere ved å trene mer, må du huske på at du også kommer til å bli mer sulten etter hvert som du kommer inn i treningstilværelsen, siden forbrenningen øker. Derfor vil du antakeligvis spise noe mer, og dermed holde omtrent samme vekt, men bli mye sunnere og friskere. Vi kan anbefale deg å være fysisk aktiv hver dag, i minimum 1 time. Dette trenger ikke være trening, men et høyt aktivitetsnivå i hverdagen ellers. Gå eller sykle hvis du skal et sted, gå trapper fremfor heis/rulletrapp og lignende. Det er bevist at en gåtur på 30 minutter eller mer hver dag gir meget god helsegevinst. Hvis du trener enda litt hardere enn gåturer vil du få enda bedre helsegevinst.

Du kan lese mer om ulike treningsformer ved å klikke her: Utholdenhetstrening, styrketrening.

Lykke til!
Vennlig hilsen treningskonsulenten og ernæringsfysiologen, ung.no.
Fikk du svar på det du lurte på?

Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett


Quiz: Kva veit du om bustad og flytting?

Når må du sende flyttemelding?