Hopp til hovedinnholdet

Har trent en stund, men føler meg ikke noe sterkere. Hvorfor? Er veldig tynn. Noen sier at jeg ikke blir sterkere fordi jeg er tynn. Stemmer det? Trener hver morgen og dag, 1. minutt på hver arm og 10-15 armhevninger. Tar det lang tid før jeg blir sterk?

Gutt 14 år
 

Spørsmål
Hei jeg er en hutt på 14, jeg trener vekter, jeg trener med 6-7 kilo, jeg har trent en stund og jeg føler meg ikke noe sterkere, hvorfor?

også er jeg veldig veldig tynn, og noen sier at hvis jeg trener blir jeg ikke sterkere fordi jeg er tynn. er det sant?

jeg trener følgende: vær morgen og dag, trener i 1 min på vær arm.armhevninger tar jeg 10-15 av.

tar det lang tid før jeg blir sterk?


Svar fort, pliiz? :)
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei!

Det at du er tynn trenger ikke være en grunn til at du ikke føler du blir sterkere av treningen. Det kan være flere grunner til at du ikke føler fremgang av treningen enda. Hvor raskt fremgangen merkes varierer mye fra person til person, kan henge sammen med kostholdet ditt og hvordan du trener.

Du kan prøve å gjøre noen endringer i treningsmetoden din. Følg disse treningsprinsippene utover:


  • Belastning: Fra ingen ytre belastning til 60% av 1 RM (1 RM betyr det du maksimalt klarer å løfte 1 repetisjon)

  • Antall økter: 3 per uke

  • Antall repetisjoner: 15 til svært mange

  • Antall serier: 2-5 per øvelse

  • Antall øvelser: 1 til svært mange

  • Pauser: 15 sekunder til 2-3 minutter mellom seriene

Slik trening kan for eksempel gjennomføres ved stasjonstrening eller sirkeltrening, hvor du har gjort et utvalg i øvelser og plassert de i en bestemt rekkefølge (gjerne en sirkel). På denne måten kan du legge inn øvelser for hele kroppen og trene de forskjellige øvelsene etter hverandre. Denne treningsformen blir ofte gjennomført med musikk. Du kan for eksempel dele inn treningen i 40 sekunders arbeidsperioder og 20 sekunders hvileperioder, og bruke hvileperioden til å skifte øvelse (stasjon) i sirkelen. En slik styrkeøkt vil ta omtrent 40 min - 1 time og gir gode resultater.

Dette betyr at du kan trene noe sjeldnere, men heller ta deg helt ut hver økt, med flere serier og gjerne flere øvelser. Tren gjerne større deler av kroppen, enn kun armer og bryst (bicepscurl og armhevninger). Faktisk er det slik at man får en bedre utvikling av styrke i overkroppen, ved å også trene underkroppen (spesielt lår og sete). Grunnen er at trening av de store muskelgruppene (lår og sete) gir større utskillelse av hormoner som fremmer muskelvekst. Med større konsentrasjon av disse hormonene ute i kroppen vil trening av overkroppen trolig gi bedre resultater enn trening av overkropp alene. Du kan bruke manualene dine i en rekke øvelser, også for underkroppen. Øvelsene knebøy og markløft er meget gode øvelser som du kan prøve å legge inn i treningsøktene dine.

Du finner gode øvelsesbeskrivelser av øvelsene ved å klikke her


Løfteteknikk er her helt essensielt for å forebygge skader og for å oppnå gode resultater. Du finner videobeskrivelser av løfteteknikk ved å klikke her

For flere øvelser som du kan putte inn i sirkelen din kan du klikke her

Ta deg godt ut hver økt, og kjenn at muskulaturen er god og sliten. Hør gjerne på musikk når du trener, og tren gjerne sammen med andre hvis du ønsker det.

Du vil trolig merke fremgang etter noen uker med slik trening. Da kan du prøve å øke noe i belastning eller ta flere repetisjoner, flere øvelser eller flere serier per øvelse. Husk å spise sunt, variert og regelmessig (hver 3-4 time). Sørg for å få i deg mye næring!

Lykke til med treningen!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Jeg synes også du bør lese:

Styrketrening

Jente løfter kettlebell (www.colourbox.com)

I denne artikkelen kan du lese om hvorfor styrketrening er bra og få tips til ulike måter å trene styrketrening på. Det er viktig med god teknikk når man trener styrke.

Les mer


Spørsmål og svar som ligner


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett


Quiz: Hva vet du om kropp og helse?

Hva er de vanligste kjønnssykdommene i Norge i dag?